Varmetab på fjernvarmerør

Hej folkens
Jeg har et gammelt gasfyr som står overfor at skulle udskiftes med noget jordvarme. I den forbindelse har jeg valgt at bygge et teknikskur ca. 25m fra vores vandinstallation i huset, hvorfor vi skal have forbundet jordvarmeanlæget til vandinstallationenen med nogle fjernvarmerør. Jeg er blevet anbefalet at trække et fjernvarmerør med 4 slanger i (2 til koldt vand og 2 til varmt vand). Men da fjernvarmerørene langt fra er billige, går jeg med overvejelser om at finde rørene brugt og i stedet trække to fjernvarmerør med 2 slanger i (et rør til koldt vand og et rør til varmt vand). Såfremt jeg ikke kan finde rørene i den fulde længde af 25m, vil jeg sætte to rør sammen for at opnå den nødvendige længde.

Jeg vil derfor høre om der er nogle kloge hoveder der kan svare på om en sådan opsplitning/sammensætning af fjernvarmerør betyder større varmetab? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du placere selve varmepumpen 25 m fra din bolig?

Søren O
Det er en ret dårlig ide med en så lang varmeledning, det vil give et ret stort varmetab. Et bud vil være et varmetab på omkring 50 wh/m rør eller i omegnen af 1 kw pr. time. Du må kunne finde de præcise data fra rørproducenten.

Søren O
Jeg har ellers fået lavet en varmetabsberegning på et fjernvarmerør med 4 slanger i, og det var ca. 3-400kr om året det gjorde i forskel. Men jeg var i tvivl om varmetabet ville stikke af hvis jeg splittede det op i 2 fjernvarmerør hvoraf det ene rør var sammensat af to fjernvarmerør for at opnå den rigtige længde. 
Jo større overflade på kappen af dine fjernvarmerør jo større varmetab, så 4 rør i samme kappe er absolut at foretrække. Du må hellere ofre noget mere nu, og i mange år fremover høste besparelsen i mindre varmetab.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis