Vaskemaskine kan tage vand nok ind til små vaske, men ikke store

Hej. Har en Miele vaskemaskine WKF 130, som godt kan tage vand ind og køre en vask på 3 kg. og derunder, men så snart jeg kommer op på et program med 4 kg. tøj i, går det galt. Så tager den vand ind, men så snart den skal i gang med at vaske, begynder den at bippe og lukker vandet ud igen. Så kan jeg starte programmet på ny og så laver den samme nummer igen, men når jeg så kører for 3. gang, så kører den programmet igennem. Hvis jeg kører et 8 kg. program, skal jeg starte programmet 5 gange, før den starter med at vaske. Når den stopper eft. vandtilførsel og begynder at bippe, så skriver den fejl ved vandtilløb i displayet. Jeg har tjekket slange og vandtilførsel og der er ikke noget galt og der er fint tryk på vandet.
Tænker selv, at det må være fordi, at der ikke kommer nok vand i maskinen til en stor vask, men når jeg så har tilført vand nogle gange, hvoreft. den har lukket det ud igen, så bliver tøjet efterhånden gennemvædet og så skal der ikke tilføres så meget vand mere. Det må have noget at gøre med, at den får tilført for lidt vand til de store vaske. Kan det være niveaumåleren, der er noget galt med, ell. hvad tænker I?
På forhånd tak.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke der sidder en trykbælg til at styre vandstanden. Så sidder der en lille slange fra bunden af vaskekarret og over til trykbælgen.  Slangen kan være stoppet af sæberester og andet snav. Prøv at rense den.

Søren O
Det er nu sikkert for langsom vand tilførsel. Når den kan finde ud af at stoppe på rette tid med våd tøj, så vil jeg tro at niveau afbryder er ok. har du tjekket si  både i slange enden ved vandhane og den ende som sidder bag på maskine. der sidder en si ind imod magnetventil. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej. Jeg havde haft slange og sier fra, hvor det så fint ud. Men prøvede alligevel at udskifte begge sier i begge ender. Men det blev det ikke bedre af.
Til ev elmand: Vil du lige uddybe, det med at du ikke tror at det er niveau afbryderen at det er galt med, når den kan finde ud af at stoppe på rette tid.
Til Søren: Har ikke prøvet det med trykbælgen - er lidt nervøs for at gå i gang med at skille den ad, da jeg har hørt, at Miele maskiner er vanskelige at skille ad.
Er der andre forslag, meninger?
En kort bemærkning en Miele er ikke maskine er på ingen måde sværere end andre at skille ad, så bare i gang   .

fase
Du skal ikke skille trykbælgen ad, men rense slangen der forbinder bælgen med vaskekarret. Derefter puster du i slangen for at sikre der er gennemgang i begge ender. 

Søren O
Annonce
S. Fabrin skrev den 28-03-2021 13:31:46

En kort bemærkning en Miele er ikke maskine er på ingen måde sværere end andre at skille ad, så bare i gang   .

 Sikke noget vrøvl. 

En Miele er på ingen måde sværere end andre at skille ad, så bare i gang .
 

fase
Når trykafbryder / trykbælg kan finde ud af det ved små vaske , og ved vask når tøjet er vådt så mener jeg den er ok. Det er styrer vandhøjde er når vandet stiger op i en plastbeholder ( trykkammer ) nederst på siden af karret så presses luften sammen og det tryk går så op til trykafbryder / bælg. som så slår vand fra og starter program videre.
Det kan være en god ide at adskille slangen og trykkammer for at rense dem.
Du tager toppen af og kan så se trykafbryder. Den en rund, med ledninger til via et stik. og så har den en slange siddende enten i front eller i bund. Slangen følger du ned til et større plast hylster, som er trykkammer.
Du kan uden problemer tage stikket af så trykafbryder, slange og trykkammer kommer op i din vask for ordentlig rengøring. Husk også slange op til trykkammer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eft. hvad jeg kan se, så er Miele sværere at skille ad - man kan ikke tage toppen af dem, man skal igennem fronten og det har jeg hørt skulle være vældig bøvlet.
Jeg tror at det er for langsom vandtilløb - synes jeg kan høre, at der ikke er tryk nok på vandet inde i sæbeskuffen og jeg synes også, når jeg endelig får den til at vaske, at der er meget lidt vand inde i karret.
Tænker selv, at det kan være noget kalk et sted, idet synes at den tager mindre og mindre vand ind. Er der noget sted undervejs fra magnetventilen til sæbeskuffen, der kan kalke til?
Selvfølgelig kan du tage toppen/overpladen af din Miele. Det kræver, at du tager to skruer af bagpå, trækker pladen lidt bagud (så vidt jeg husker), løfter op og skubber lidt fremad, og voila pladen er til at tage af, og der udsigt til hele herligheden.
Har du haft slangen til vandet taget af for at rense det filter, der sidder inde i tilslutningen og/eller ved vandhanen. Din oplysning om, at det lyder som om der ikke er tryk på vandet, tyder på delvis tilstoppede filter i tilgangen.

fase
Det må jeg prøve at se, om jeg kan finde de 2 skruer. Læste ellers at visse Miele maskiner, kan man ikke tage toppen af men kun tilgå dem fra fronten af.
Ja, jeg har udskiftet filtrene i begge ender af tilløbsslangen og afprøvet trykket på vandet og det er rigtig fint.
Da jeg kiggede ind bag sæbeskuffen, kunne jeg se, at der hvor vandet kommer ud fra maskinen ind til sæbeskuffen, det var kalket lidt til, hvilket jeg fik ud med noget ståltråd - troede faktisk at det ville hjælpe med nej - men tænkte så, om der måske var noget bagved her, der også kunne være kalket til?

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis