Afløb fra håndvask gennem væg

Jeg er ved at renovere badeværelse og skal have etableret et afløbsrør til håndvasken. Da jeg helst ikke vil have et rør gennem gulvet, skal det føres ind i væggen under vasken. Væggen er en let skillevæg, der bliver beklædt med 15mm fibergips. Lægterne (og dermed hulrummet i væggen) er 75mm.

Vasken kommer til at sidde i et vaskeskab med skuffer, så jeg vil gerne have rørføringen trukket så langt tilbage som muligt. Så jeg regner med at føre det synlige rør fra vaskens udløb (næsten) vandret ind til væggen og ned ad denne til en pungvandlås. Herfra lidt længere ned og så ind i væggen. Men hvordan laves denne gennemføring i væggen bedst? Er det bare 2 stk. 87 gr. bøjninger efter hinanden eller kan man få en "koblingsdåse" ligesom til PEX-rørene?

Huset har ikke noget bryggers, så badeværelsesvasken skal også fungere som bryggersvask og afløbsrøret skal derfor dimensioneres efter dette. Jeg forestiller mig Ø40 i skabet, Ø50 i væggen og Ø75 under gulvet. Røret bliver ikke ført gennem gulvafløb; derfor førnævnte pungvandlås.
Hvis jeg bruger 2 bøjninger til væggennemføringen, hvor skal overgangen fra Ø40 til Ø50 så være? Før eller efter bøjningerne? Ø50 bøjninger giver en bedre gennemstrømning, men fylder mere. Jeg tror ikke, jeg vil kunne få det røret i skabet helt ind til væggen.

Palle
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du køber vaskeskab med skuffer så er der et udhak i bunden af øverste skuffe. Der er der plads til pungvandlås. Så jeg ville lave 50 mm rør så det er den der ender ud af væggen. Det kan være i 50 cm højde. Pungvandlås lige under vasken og så direkte ind imod væggen.
De sving du planlægger hjælper ikke og forværrer kun gennemstrømning. Man kan nemt komme til at lave det sådan at der er en luftlomme som sinker vandgennemstrømning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville ikke sætte 2*87gr. bøjninger i røven af hinanden. I stedet ville jeg nok vinkle røret ind i væggen med en 45gr. og så en stump rør og en 45gr. igen nedad.
Måske endda overveje at sætte en 40mm køkkenvandlås hvis den kan skjules bag skufferne. Den giver nok bedre gennemstrømning end en pungvandlås og og er ikke så sart ift. hår o.l. Det fylder nok heller ikke mere.

Bare kald mig BBB 
Kom ud af væggen midt for vasken med 50 mm. Når du har vaske møblet så kan du bedre se hvad der kan lade sig gøre.
Der er ofte sådan at hvis man laver noget rigtig smart med afløb, så fungerer det ikke godt.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Jeg overvejer lige mine muligheder og måler lidt på nogle rør. Men jeg kan forstå, at jeg ikke skal bruge en særlig koblingsdåse til afløbet.
Der går lidt tid inden jeg skal have lavet gennemføringen i væggen. Men jeg skal snart have boret hullet gennem bundremmen. Det bliver Ø50. Jeg placerer det så langt bagud som muligt, dog således at der er plads til rørets muffekrave.

Palle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis