Gør-det-nemt hegn

Efter at have læst utrolig mange kloge kommentarer igennem, tror jeg at jeg er klar til at stille mit første spørgsmål:
Jeg skal have sat et ca. 180 cm hegn op, som skal bære et trådhegn (5x10 masker) for at holde et par katte inde. Jeg havde planlagt at købe nogle 7x7x180 cm multistolper og sætte dem ned i stolpespyd (71x71 mm). Jeg var i Bauhaus i går for at tjekke kvaliteten af de ting jeg havde kigget på, og faldt i snak med en trælast mand, som fortalt mig at jeg var igang med den dårligste løsning. Han forklarede at vandet ikke ville kunne komme ud af stolpespydene, og at stolperne derfor ville rådne alt for hurtigt.
Hans alternativ er at finde nogle 270 cm stolper og grave dem ned til ønsket højde. Kan det passe af stolespyd er en dårlig løsning i forhold til holdbarhed? Ville selvfølgelig gerne spare gravearbejdet, men også gerne have noget der holder lidt. Lasten på hegnet er ikke-eksisterende, det skal mest af alt bare bære sig selv. Det er cirka 60 meter der skal sættes stolper ved.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil blive alt for ustabilt med stolpespyd til trådhegn. Du bør vælge løsningen med at grave huller og købe stolperne det længere. Ca. 1/3 af stolpen skal ned i jorden, så står den stærkt.

God arbejdslyst... 😉
Tak for et hurtigt svar!

Også selvom stolpespydet går 75 cm ned i jorden?
De kan også fås i 270 cm - hvilket vil passe fint med 90 cm. Jeg har dog læst lidt om at man enten skal/ikke skal forstærke med tørbeton i hullet? Nogen skriver at det får træet til at rådne endnu hurtigere.
Jeg holder mig fra at bruge beton, men sætter pælen i hullet på en håndfuld sten i bunden og gerne omkring jordniveau ved stolpen.
Det er stort set umuligt at banke stolpespyd fuldstændig lodret ned i jorden (og rammer man bare en lidt større sten går det helt galt) - og det er en forudsætning hvis hegnstolperne skal stå snorelige, så glem det med stolpespyd, med mindre du sætter dem i et hul fyldt med beton. De stolpespyd jeg har til at lige og samle støv, er ikke helt tætte i bunden i "kassen" der kan vand nu fint sive væk.  
Enig🙂
Jeg har hegn både med stolpespyd, og med nedstøbte stolper.for at stolpespyd kan bruges til noget som helst  synes jeg, kræver det at hegnet er i en vinkel.
Tænk på, at du kun holder fast i stolpen med de her små 20cm som metallet går op ad stolpen. Det bliver meget vakkelvornt, hvis det er en lige strækning.
Mit "hegn" med stolpespyd er et skraldeskjul, hvor stolperne jobdanner en ramme, om skraldespandene, det går lige, men er markant mere vakkelvornt end det tilstødende hegn, hvor stolperne er nedgravede.

Jegcer ikke ekspert ud i nedgravede stolper, men jeg ville benytte metoden uden beton. Det er oftest i området lige omkring terræn, de rådner, og det må bare være lettere at få en stolpe op, der ikke har en klods om bunden.. (mit hegn er med beton, men lavede jeg det i dag, blev det uden) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det er blevet til Ø70 opbindingspæle spidset i den ene ende, og så har Silvan motoriseret pælebor med Ø80 bor. Ved lågen kommer der 270 cm multistolper gravet ca. 90 cm ned - så er spørgsmålet om de skal støbes. Det lyder til at det kommer mest an på ambitionsniveauet :)
Udfordringen er når man anvender pælebor, det ikke nemt og stampe jorden ordentlig fast omkring stolpen, især ikke når diam. er næsten den samme.
Det bliver også interessant at se. Pt. har jeg kun kunne finde stabilgrus i et ton af gangen - jeg formoder at man kan købe på kilo-pris. Er der nogen butikker man kan dette?
Det kan være svært at bore helt nøjagtigt med et pælebor, så jeg ville vælge et større bor, så kan du udligne evt. skævheder, samt nemmere stampe sand ned omkring.
Jeg lavede sådan et styr til mit jordbor, så bliver det mere nøjagtig, både placeringen, og at det bliver et lodret hul, styret sættes fast med nogle pløkker.
Man får også en fin skarp kant foroven..


Vi prøver igen, i morgen --
Geelsmark skrev den 28-03-2021 17:02:05

Det bliver også interessant at se. Pt. har jeg kun kunne finde stabilgrus i et ton af gangen - jeg formoder at man kan købe på kilo-pris. Er der nogen butikker man kan dette?

 Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra geografisk men fx her i Jylland kan du normalt bare køre med din trailer til den lokale sandmand. Det koster typisk Ca 3-400 kr at få fyldt 1 m3 på traileren og stort set det samme hvis du kun vil have det halve. 

Sandmanden har så typisk både sand, grus, jord og træflis i forskellige kvaliteter.
Hvis du siger hvilken by du bor i kommer der sikkert en med en adresse på en lokal sandmand i nærheden af dig.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis