Støbning af fad til solcellespringvand

Hej, jeg er løbet vild i cementjunglen. I vejledningen til støbning af fade i og med murerbaljer står der at der bruges TØRBETON. Det er vidt begreb, når jeg googler. Stolpebeton kender jeg, men det er jo alt for groft. Bortset fra måske en mislykket støbning har jeg ikke brug for de helt store mængder, så mon ikke 15 kg vil være nok? Men hvad skal jeg købe i f. Eks. HJEM & Fix, Silvan eller Davidsen?
Ingeborg
ps. Jeg er ret glad for mine solcellespringvand, som jeg købte et bålfad af jern til. Sidste år malede jeg det med rustbeskyttelse og Hammerite, men det ruster og smitter af på mit bord. Nu vil jeg prøve at støbe et fad. Alternativet kunne være et eller andet med en plastikindsats, som ses i forgrunden af billedet .Helst pænere!


Når lysten driver værket
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan som haveejer aldrig få sand nok, så hvorfor ikke gå all in og købe vasket sand i bigbag. Men ellers har Silvan kvartssand og (våd) bakke/muregrus i 20 kg sække, men det skal tilsættes (slave)cement. I England har man tradition for at støbe vandkar, nogen gange kommer man lidt spagnum i betonblandingen - så ligner det granitkar som med tiden bliver tilgroet med mos og lav.
Og støbe i tørbeton tænker jeg ikke er holdbart nok, det skal i hvert fald trykkes og vibreres ligeså hårdt sammen som belægningssten.

https://www.youtube.com/watch?v=6BSUbbbkyzg

https://www.youtube.com/watch?v=xqlcdHJV9vM
Det husker jeg desværre ikke, men der kommer en del frem ved googling. Jeg har givet omkring 150 kr. stk. Jeg har to, fordi dem ene ikke virkede efter 1 år. For sjov satte jeg den i plantekassen med vand ..... og så gik den i gang og var ok hele sommeren. Det er ret imponerende. Det skal dog være i et fad med ca. 60 cm ø. En smule vind transporterer hurtigt noget vand udover kanten, hvis fadet er for lille. Jeg ville ikke betænke mig ved at købe nye, når disse ikke kan mere. Iøvrigt kan solcellerne kalke til i stærk sol. Så må de renses. 

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også