Gammel rendegraver kan ikke starte/tage gas

Hej

Jeg har en gammel rendegraver, en Case 580F fra start 80'erne med en David Brown motor.

Jeg har på det sidste oplevet at den er begyndt at gå ujævnt og selv holde gassen et kort øjeblik når den kører. Men nu er den begyndt at gå ud af sig selv, og kan ikke starte igen. Jeg har henover vinteren brugt startgas når den skulle i gang, da den ellers har kørt i lang tid på starteren.

Den kan sagtens springe igang med startgas nu, men går ud så snart det er væk. Jeg har dog prøvet at holde den kørende på ren startgas, hvor den lyder lidt underligt. Har et par gange fået liv i den ved at blive ved med startgas og så er motoren lige pludselig selvkørende og jeg kan køre med den lidt, før den går ud igen.

Min mistanke er at den ikke får brændstof, den ryger heller ikke når starteren kører. Jeg har skiftet filtrene for en måneds tid siden og der er fint diesel i bunden af filterkaret. Når jeg løsner den røde bolt så kommer der diesel ud her, så jeg tror det har noget med brændstofpumpen. Det begyndte efter at jeg tror den kørte tør den anden dag, men er ikke sikker på det var derfor. Jeg har forsøgt at løsne en af de gule også, for at se om der kom diesel ud der når jeg kørte med starteren, men det syntes jeg ikke det ser ud til.

Nogen gode forslag? Det er meningen den skal sælges i år, og vil da helst sælge den hvor den kan starte   

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du den ahr været kørt tør. Det er altså hårdt for en dieselpumpe, især rotor.

Men en rotor er også ekstremt følsom for luft.
DU skal lufte pumpe ud på den lille skrue over mærkepladen. Her skal komme helt luftfri diesel ud, når du bruger håndpumpen eller starteren,
Derefter løsner du et dyse rør oppe ved dysen. Det samme, luftfri diesel. Gør det ved 2-3 af dyserne.
kan du ikke få luftfri diesel ud, så er der noget der er utæt.
subwoof skrev den 26-03-2021 10:11:02

Nu skriver du den ahr været kørt tør. Det er altså hårdt for en dieselpumpe, især rotor.

Men en rotor er også ekstremt følsom for luft.
DU skal lufte pumpe ud på den lille skrue over mærkepladen. Her skal komme helt luftfri diesel ud, når du bruger håndpumpen eller starteren,
Derefter løsner du et dyse rør oppe ved dysen. Det samme, luftfri diesel. Gør det ved 2-3 af dyserne.
kan du ikke få luftfri diesel ud, så er der noget der er utæt.

 Hej, mange tak for svar. Det må jeg lige have afprøvet. 

Dyserne sidder bare i serie, er det helt nede ved dyserne eller bare langs røret du mener? 
Nej de sidder ikke i serie og de skal udluftes oppe ved dyserne på motoren en efter en. det lange rør fra pumpe til dyse skal tømmes for luft. Hvis du ikke kan gøre det på håndpumpen så kør på starteren samtidig med at du løsner en omløber. Hvis den begynder at køre så udlufter du de resterende rør medens den køre.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 26-03-2021 10:30:06

Nej de sidder ikke i serie og de skal udluftes oppe ved dyserne på motoren en efter en. det lange rør fra pumpe til dyse skal tømmes for luft. Hvis du ikke kan gøre det på håndpumpen så kør på starteren samtidig med at du løsner en omløber. Hvis den begynder at køre så udlufter du de resterende rør medens den køre.

 Så er det den store omløber eller den lille i bunden? Den lille går ned til de gule på tidligere billede. 

Det er omløberen til rørene, der går ned til din gule markering, der skal løsnes. Røret i toppen af dyserne der går mellem de 4 dysere er et “overløb” og går tilbage til tanken.
Du skal starte med at lufte ud ved den røde markering på filteret, og luftskruerne (er ret sikker på at der er to - lige over skiltet og lidt højere oppe). Når der så kommer luftfri diesel ved filteret lukkes denne skrue, og lidt efter når der kommer luftfri diesel ud af luftskruerne på pumpen lukkes disse. Dette gør du ved at aktivere håndpumpen (fødepumpen).
Herefter bruge starteren til udluftning af dyserørene. Det kan være en stor hjælp at have en hjælper til at aktivere starteren mens du passer dyserørene. Når det ser ud til at der kommer diesel ud ved dyserne spændes 3 af omløberne, og du prøver at starte. Når den så er igang, prøv så at spænde det sidste rør, og hvis  det bliver nødvendigt at løsne et andet rør.

Søren O
Annonce
Søren O skrev den 26-03-2021 11:22:00

Det er omløberen til rørene, der går ned til din gule markering, der skal løsnes. Røret i toppen af dyserne der går mellem de 4 dysere er et “overløb” og går tilbage til tanken.
Du skal starte med at lufte ud ved den røde markering på filteret, og luftskruerne (er ret sikker på at der er to - lige over skiltet og lidt højere oppe). Når der så kommer luftfri diesel ved filteret lukkes denne skrue, og lidt efter når der kommer luftfri diesel ud af luftskruerne på pumpen lukkes disse. Dette gør du ved at aktivere håndpumpen (fødepumpen).
Herefter bruge starteren til udluftning af dyserørene. Det kan være en stor hjælp at have en hjælper til at aktivere starteren mens du passer dyserørene. Når det ser ud til at der kommer diesel ud ved dyserne spændes 3 af omløberne, og du prøver at starte. Når den så er igang, prøv så at spænde det sidste rør, og hvis  det bliver nødvendigt at løsne et andet rør.

 Får lige afprøvet det hele i løbet af de næste par dage. 

Min logik siger mig at hvis den kan starte på start gas og så går ud, må det 100% være noget med diesel tilførslen. Men den har kørt lidt efter den var tør, dog med ujævn motorgang, men det kan vel også være luft i systemet der er skyld i det? 

Det giver altid dårlig motorgang hvis der er luft i dieselsystemet.

Søren O
Tøm tanken og rens den. Der ergaranteret masser af bundvand. Måske begyndende dieselpest.
Frisk skrev den 27-03-2021 06:40:51

Tøm tanken og rens den. Der ergaranteret masser af bundvand. Måske begyndende dieselpest.

 Tanken er allerede en 20 liters dunk i kabinen       

Update på denne, det var skruen som subwoof nævnte, vi har fået liv i den igen ved udluftning. Vi undlod oppe ved dyserne og det så ud til ikke at være nødvendigt. 😊

Nu starter den som den plejer og der komme røg ud af udstødningen når starten kører. 😊 👍

Tak for jeres hjælp. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis