Regning fra håndværker

Hej LDS'er

Vi skal lige have et par råd ude fra, fra neutrale folk. Vi sætter jer lige ind i en kort sag, om en håndværker.

Aftalen var, at denne skulle brække vores beton gulv op, ilægge ny isolering, gulvvarme slanger og nyt beton. Håndværkeren var og kigge på boligen inden arbejdet igangsættes, dog efter tilbuddet var fremsendt. (Tilbuddet lå på 88.182inkl. moms. derefter forhandlet lidt ned) 
Ved synet var der i huset en teressedør de skulle ind af, radiatorer og der var snak om et par forskellige ting de skulle hjælpe med, helt konkret at fjerne noget bygge affald fra en mur vi væltede samt en muret læ-mur som de skulle nedbrække og fjerne. (Herefter blev der forslået et bud fra vores side, der hedder 72.250 + 10.000 kontant)

Efter deres besøg snakkede vi telefonisk om de ting der skulle ordnes, og her sendte jeg ham en "ordre aftale" med en opsummering af de ting der skulle laves, og bedte der om et OK, eller et par punkter til ændringer.
- Han vendte aldrig tilbage her på.. 

Da arbejdet så var halvvejs, så dukkede han en lørdag op, og bedte om 14.500,- ekstra for hans arbejde, da der var et par ting som var sket under vejs.
- Jeg stillede mig helt uforstående overfor dette, men jeg mødte ham på 10.000,-
Efterfølgende havde jeg et par spørgsmål til regningen, og der drejede han om på en tallerken, og pludseligt blev tonen hårdere fra hans side. Men arbejdet fortsatte.

Her efter jobbet er slut, gulvet er skævt, og regningen er endt på 106.000,- Altså knapt 18.000 højere end hans første bud.
Han har ilagt poster som "fjernelse af lampe og gardin" "Fjernelse af radiator" "Af og påmontering af teressedør" "understøttelse af mur" "forsigtighed ved skrøbelige vægge" samt et par andre poster.
- Vel og mærkede uden vores accept.

Hvad er jeres tanker? 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad omfattede det skriftlige tilbud og svarede det til det du havde bedt om (skriftlig)?
Har du fået lavet noget ekstra ud over tilbuddet og hvad?
Fjerne byggeaffald og nedtagning af en mur, fjerne radiator osv.
Forsigtighed ved skrøbelige vægge må vel betragtes som en morsomhed fra håndværkerens side   

fase
Hans bud lød på: 
Opbrydning af alle gulve
Isolering og rionet
Gulvvarmeslanger
Nyt beton gulv
Og bortskaffelse af beton og sand 

Vores “ordre aftale” løb på:
Ophuk af beton gulve, isolering, sand samt bortskaffelse
Hjælp til Kloak *
Isolering 
Rionet
Gulvvarme slanger
Lægning af beton 
Slibing af beton
Nedriving af læ mur *
Bortskaffelse af nedhukkede mure *
Levering af containere til affald
Det er ikke eksorbitant - men omvendt - hvis han ved selvsyn, har set hvad der skal fjernes før han kan gå igang er det svært at se, at han kan bruge det som argument.

Men du har juridisk to uafhængige ting at forholde dig til - om arbejdet er udført korrekt (gulvet) og den aftalte pris. Jeg vil råde dig til at få afsluttet arbejdets udførsel, inden du diskutere pris med ham. Tjek lige selv op på, hvordan du betaler ham - du kan ikke bare lade være med at betale indtil i er enige - mener du som minimum skal betale det aftalte beløb rettidigt, og så skal I finde en løsning for resten. 

Mvh Troels
Ja du skal betale det du mener i har aftalt, hvis arbejdet er udført ordentligt også kan i diskuterer resten. Hvis gulvet er skævt kan du tilbageholde et beløb der efter overslag svarer til hvad det vil koste at rette (og det beløb af nok meget afhængigt af om der bare kan lægges noget på eller om der også skal fjernes noget beton). Dvs du betaler aftalt pris fratrukket omkostninger til at rette gulvet. Den sidste del kan han så få når gulvet er lige 

Sørg for guds skyld for ikke at betale penge du er uenig i. Når han først har fået pengene kan det være næsten umuligt for dig at få dem igen. 

Ask
Det der er nedfældet på skrift, er gældende, da mundtlige aftaler sjældent kan bevises.

Jeres oprindelige aftalte pris 72.250 + 10.000 kontant, hvem kan bevise dette?
I din ordreafgivelse var der anført aftalt pris?
Har du bevis for at din ordre er kommet frem?

Når du afgiver ordre, der afviger fra hans tilbud, opfordre du til nyt tilbud.

Afhængig af beviser kan det ende op med, i en retssag, at du skal betale, som minimum, kr. 88.182 inkl. moms.
Dog modregnet et skævt gulv, afhængig af skævheden.
Annonce
Det rigtige ved en mundtlig aftale, er straks at sende et referat som beskriver aftalen - gerne på mail. Hvis så ikke håndværkeren reagerer, er aftalen godkendt af ham.

Søren O
Det er udmærket at sende en mail, med referat, det hjælper bare ikke, i en retssag, hvis man ikke kan bevise eller sandsynliggøre at mailen er kommet frem.

Et almindeligt brev kan man ikke sandsynliggøre at det er kommet frem.

F.eks. i OUTLOOK, under Indstillinger, sæt "flueben" i følgende:
1. Anmod om kvittering for modtagelse.
2. Anmod om kvittering for læsning.

Kvittering for læsning, afhænger dog af modtager, men "kvittering for modtagelse" har modtager ingen indflydelse på eller kendskab til.
Disse kvitteringer skal i så fald gemmes.
En kvittering for læsning, af given mail, er "klokke klar"
Det eneste der kan bevise prisen, er mailen samt den mundlige aftale, desværre
Hvor specifik er mailen med det første tilbud?
Går ud fra at du har modtaget det første tilbud via mail.
Jo mere specifik til hans fordel, jo mindre specifik til din fordel.
Hans svaghed ligger i at han har besigtigede arbejdet, før han gik i gang, uden, formentlig, at gøre indsigelse.

Du skriver i første indlæg:
Efterfølgende havde jeg et par spørgsmål til regningen, og der drejede han om på en tallerken, og pludseligt blev tonen hårdere fra hans side. Men arbejdet fortsatte.

Hvordan hænger det sammen, at skrive regning før arbejdet er færdigt?

Hvad er skævheden i gulvet, udtrykt i f.eks. cm?
Husk at have beviser for/på det skæve gulv, f.eks. et uvildigt syn og skøn, er et godt bevis i en retssag.

Det kontante beløb har du desværre ingen beviser på.

Alt afhængig af det første tilbuds specifikke udformning, minus graden skævhed i gulvet, er f.eks. muligheden at indgå forlig på beløbet i første tilbud.
Hvis han stadig er meget "kold".
Så kunne du betale beløbet, fra første tilbud, minus et beløb for skævt gulv, samt fortælle ham at hvis han ønsker mere, er han velkommen til at forsøge at hente det i Byretten.

Skal det forståes sådan, at oprindeligt tilbud lød på 88.182 kroner, men at I så presser håndværkeren ned på 72.500 kroner + 10.000 kroner kontant, samtidig med at håndværkeren skal udføre ekstra arbejde? Det er ikke for at forsvare håndværkeren, for man skal selvfølgelig overholde aftaler, men det lyder som om I har presset ham lige lovligt meget (afslag i oprindelig pris + udførelse af ekstra arbejde). Min egen erfaring er, at med afsæt i dette, ender det som regel aldrig godt og håndværkerne vil kæmpe med næb og klør for efterfølgende at kunne fakturerer alt arbejde, som er uden for tilbuddet. Bagatelgrænsen bliver trådt helt i bund, for at projektet ikke skal ende i et underskud. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis