Bad-ventilationsrørs udløb til skorsten?

Jeg er flyttet til en stuelejlighed i et gammelt boligbyggeri. Jeg har et badeværelse uden vindue med en gammel ventilator, der skal skiftes ud. Den har været ført ind i et naborum / tidligere wc / nu skabsrum, hvor den har haft sit udløb.

Jeg vil gerne have den nye ventilators rør forlænget, så det fortsætter gennem skabsrummet og videre ud gennem køkkenet og ind i den skakt / skorsten, som køkkenets emhætte allerede er tilsluttet og har udløb ind i.

Kan der være problemer med det?
Er det lovligt?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være et problem. Det er ikke altid at emhætte f.eks. må indeholde motor når det er tilsluttet fælles skorsten.
Hvis det er fælles så trykker du jo luften ind i kanalen og en del af det kan så ende i en anden lejlighed.
Så du skal hav undersøgt reglerne ved boligselskabet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar, - og jeg har måske ikke været præcis i mit spørgsmål:
Emhætten, med motor, var installeret i køkkenet med tilslutning til skakten / skorstenen, da jeg overtog lejligheden. Jeg går derfor ud fra, at det er gjort efter reglerne.
Badeværelsets gamle ventilator har udløb i et lille skabsrum. Den skal jeg have skiftet ud.

Mit spørgsmål er, om jeg kan lade røret fra en ny ventilator gå igennem skabsrummet og ud i køkkenet og blive tilsluttet den samme skakt / skorsten, som emhætten længe har været tilsluttet.
Ja det må du i så fald kunne. Med de forbehold som jeg har nævnt.
Er der separat skakt fra hver lejlighed så er det kun dig selv du kan genere. Altså hvis skakten ikke har ret stor aftræk, så kan du risikere at madlugt kommer lidt ind i badeværelse, ligesom du kan risikere det modsatte. Når der er retur spjæld i emhætte vil den vej være begrænset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis