Bøg

Beklager min komplete uvidenhed:
Er der substantiel arts forskel på bøge planter der bruges til havehæk og til plantning i skov?

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er en linje sakset fra Wikipedia Om almindelig bøg. (Fagus sylvatica)
Bøgen er et af vore danske nationalt træer og er et vigtigt skovtræ, men bruges også til klippede hække imellem haver

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er Avnbøg (carpinus Betulus) og alm. Bøg (fagus sylvatica) - begge henholdsvis osse i blodbøg og rødbøg variant.   

Desuden findes Fagus Sylvatica i en variant som blev indført fra Bøhmen af de tyske forstfolk der blev tilkaldt i begyndelsen af 1800 tallet for at rejse skov i Danmark.

Umiddelbart ses ingen forskel, men de springer ud forskudt med op til et par ugers mellemrum.

Det forklarer også hvorfor nogle plantede bøgehække den dag i dag har forskudt løvspring.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kan i super kloge hoveder så komme frem til hvilken type der skal bruges til hæk. Eller om man kan bruge spirede bog fra skoven og så få dem til at blive til hæk.
Jeg prøvet det i 2008 eller 2009. Det var fra naboens bøgehæk. Men det var et år med maks. travlhed, så vi glemte at vande dem, det bed de stod i blev desværre for tør, og de visnede alle sammen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Rantzau skrev den 26-03-2021 00:17:22

Desuden findes Fagus Sylvatica i en variant som blev indført fra Bøhmen af de tyske forstfolk der blev tilkaldt i begyndelsen af 1800 tallet for at rejse skov i Danmark.

Umiddelbart ses ingen forskel, men de springer ud forskudt med op til et par ugers mellemrum.

Det forklarer også hvorfor nogle plantede bøgehække den dag i dag har forskudt løvspring.

 Vil det måske sige at Munkebjergbøgen ved Vejle faktisk er en "tysker"   

ev elmand skrev den 26-03-2021 07:54:06

Kan i super kloge hoveder så komme frem til hvilken type der skal bruges til hæk. Eller om man kan bruge spirede bog fra skoven og så få dem til at blive til hæk.
Jeg prøvet det i 2008 eller 2009. Det var fra naboens bøgehæk. Men det var et år med maks. travlhed, så vi glemte at vande dem, det bed de stod i blev desværre for tør, og de visnede alle sammen. 

 Argh.. det kan nu ikke passe du har samlet bog fra naboens bøgehæk, for bøgehække sætter ikke bog, da de er i en evig "ungdomsfase", fordi de holdes nede. 

Du kan fint samle bog i skoven og lave den flotteste bøgehæk. 

I modsætning til alm. bøg, så smider avnbøg bladende om vinteren - her en nabos avnbøgehæk. 
Både almindelig bøg og avnbøg egner sig fortrinligt til at blive klippet som hæk.
De kan også bruges i haven som "pynt" som klippede udgaver.  Her er det avnbøg forrest og alm. bøg bagerst.  

Og man kan snild samle bog og få dem til at spire, men du skal være indstillet på at det tager rigtigt mange år inden du får en hæk ud af det.
Har i øvrigt oplevet noget sjovt: Jeg tog bog fra en blodbøg, og satte vel 20-25 stk. Kun en af dem der kom viste sig at være rød, alle de andre var almindelig grønne.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Bog kan stratificeres ved at opbevare dem et par døgn i fryseren. Spireprocenten øges ganske betragtelig når frøhvilen brydes.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det var meget små (8 -10 cm) bøgetræer der groede langs rabatten ved vores nabos hæk, som jeg plantede om, og glemte at vande.
Og der er ikke andre bøgetræer i nærheden så jeg er meget sikker på at de kom fra hækken. Så igen teori ( bøgehække sætter ikke bog, da de er i en evig "ungdomsfase",)  og praksis er ikke altid det samme. Og ja hækken var måske godt 2 m høj og 1,5 m bred hvis det kan rykke lidt på teorien.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis