Regning for ikke udført opgave

Min mor kontaktede i december en VVS-forretning, da både kold og varm vand frøs til. De kom ud med en gasvarmer og kunne ikke løse opgaven ( spm de fleste idag er førerne underkasten i plastic) og nu er der sendt regning - De var der i 5 minutter... Vi finder det noget urimeligt med en regning på 800kr, for en opgave de ej kunne udføre - er det ok?
Min mor kontaktede i december en VVS-forretning... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg syntes bestemt også en regning på 800 kr er ganske urimelig.

Ja selvfølgelig har vvs brugt tid på at kører ud osv. Men han blev jo bestilt til 1 ting, tø vand op, simpelt. Opgaven blev ikke løst eller forsøgt løst.
Der er flere muligheder for at tø plastik slanger op, og ingen af dem blev forsøgt.
Så jeg ville bestemt ikke betale, så skulle vvs have oplyst om at der altid kommer kørsel på.
Der er jo ikke engang tale om forgæves kørsel, konen var jo hjemme og vvs indenfor og gav op.

Man kan vende den om, hvis du bestiller mig til at pløje din køkkenhave. Jeg ankommer og bakker til. Da jeg sætter ploven i jorden, brækker den. Arbejdet kan ikke udføres. Vil du så betale Wezio??

Hvis man ikke vil betale, så kalder jeg det "ønske om gratis"
Hvidevare reparatører tager da også penge for at kigge på en maskine og køre igen uden at lave noget. Jeg kan ikke forstå logikken at det andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
subwoof skrev den 31-03-2021 21:54:17

Man kan vende den om, hvis du bestiller mig til at pløje din køkkenhave. Jeg ankommer og bakker til. Da jeg sætter ploven i jorden, brækker den. Arbejdet kan ikke udføres. Vil du så betale Wezio??

Om jeg vil betale for, at DU ødelægger din plov? Så vidt jeg kunne forstå, så ødelagde VVS-manden ikke sit eget udstyr, så hvorfor lige den sammenligning? Men OK. Ting kan gå i stykker. I dit eksempel ville jeg forvente, at vi aftalte en ny tid, såfremt du ikke kunne køre ud og hente en ny plov med det samme. Din kørsel + tid hos mig betaler jeg selvfølgelig i forbindelse med dit besøg hos mig. Din tid/kørsel til at skaffe en ny plov vil jeg muligvis ikke betale for. Kan du skaffe en ny plov ovre i XL Byg, så fair nok. Der må være en bagatelgrænse. Skal du kører fra Jyllinge til Ringsted tur/retur må det stå for egen regning.
Jeg har også prøvet at stå ude ved en kunde, hvor min PC crasher, jeg har glemt at medbringe en komponent eller mit SDS-hammerbor knækkede. Kunden skal selvfølgelig ikke betale for min dumhed, og kørsel ved 2. Besøg faktureres ikke. Ej heller, den tid jeg måtte bruge på at smutte over i XL-byg/AO, what ever efter et nyt bor til borehammeren. Selvom mange vil mene, at kunden må betale fra start til slut.

Min mekaniker får jo også betaling for fejlfinding på min bil - også selvom han ikke kunne løse problemet, og bilen måtte videre til et firma med speciale i transmission/automatgearkasser. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er flere meninger om rimeligheden i en regning for ingenting, men fakta er, at Aftaleloven er det retsgrundlag der er gældende. Her er hovepunkterne:

1: Loven regulerer, hvornår og hvordan en aftale bliver indgået og er bindende.

2: Loven indeholder særlige forbrugerbeskyttende paragraffer, der benyttes, når en forbruger indgår aftaler med en virksomhed.

3: De forbrugerbeskyttende paragraffer er ufravigelige.

4: En aftale, eller et vilkår i aftalen, er som udgangspunkt bindende, men kan tilsidesættes, hvis det er urimeligt for forbrugeren.

5: Byrdefulde vilkår skal være særligt fremhævet for forbrugeren, før det kan blive gjort gældende.

6: Opstår der tvivl om forståelsen af en aftale, skal den fortolkes til forbrugerens fordel

.... og loven er ikke til fri fortolkning. Bemærk særlig punkt 4 som kan bringes i anvendelse i trådstarters situation.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Overordnet set synes jeg det er fair. De har trods alt brugt noget tid på det, at de så ikke har ydet den service i gerne ville have haft gør jo kun at i måske ikke vælger dem igen.
Jeg havde noget lidt lignende for nogle uger siden. Mit bagagerum i bilen ville ikke åbne. Så jeg kom til en mekaniker. Endte med jeg skulle til mekanikeren 3 gange da de ville prøve forskellige ting, få dele hjem osv. men det lykkedes dem ikke og få det til og virke. Så kørte jeg til en anden mekaniker som fik det løst på en halv time. Ved den første skulle jeg bare betale når opgaven var løst. Så forventede selvfølgelig stadig at jeg skyldte dem nogle penge da de havde brugt tid på at løse problemet. De endte dog med, som ren service. Og sige at jeg ikke skyldte noget da de jo ikke havde løst problemet. Det er god service og noget der gør at jeg gladeligt vælger dem igen, men det er ikke noget jeg kan forvente selvom de ikke løste mit problem. 
Jeg henvendte mig til en advokat for hjælp til at byde på en tvangs auktion. Han ankom til retslokalet, og hilste på os. MEN på døren til retslokalet var der en lille seddel at auktionen var aflyst. Så det eneste han gjorde for os var at give et håndtryk. (som også er meget værdsat i disse tider) en alligevel kom der er regning på ca. 10.000,00 kr.
Sådan er livet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis