Lyse plamager på parketgulv efter lakering

Hej,

Vi har for nyligt fået slebet og mat-lakeret et lamelparketgulv i eg. Efterfølgende har vi fundet mange større og mindre områder med et tydeligt hvidligt skær, med kontinuerte overgange - næsten som noget har løbet ned ad gulvet (se vedhæftede billede).
Gulvmanden har efterfølgende fortalt (på meget gebrokkent dansk - så han kunne ikke formidle det ordentligt) at det er noget der bare sker fordi det er lyst træ.

Er der nogen der ved hvad det egentlig skyldes, eller kender til, at det skulle kunne ske når man lakerer lyse gulve?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså det ligner jo slibespor fra en maskine der er kørt på tværs af årene.
Eller at lakpensel er kørt på tværs i sidste strøj.

Er der en mærkbar højdeforskel når du mærker efter med f.eks. en negl? 

Elektronikteknikeren
Der er intet at mærke på overfladen. Men nu du siger det, så har han fortalt, at han lavede nogle baner på tværs af årene med et par meters mellemrum for derefter at lakere langs med årene mellem banerne på tværs.

Men der er også en del andre men mindre områder med et tydeligt hvidligt skær - se de vedhæftede billeder. Gulvet var tidligere hvidolieret, så måske der ikke er blevet slebet nok af, således at det er oliens hvide farve der skinner igennem?
Vedhæftede filer:
Hvad er dog grunden til at han ville køre på tværs? Det er garanteret hvad der giver disse striber. 

Elektronikteknikeren
Det er en ringe afslibning der efterladen de typiske spor. Der er altså forskel på at pløje med muldyr og så slibe egetræ.  

Der er ingen vej uden om - gulvet skal slibes om, og denne gang bør du bruge en fagmand hvis du ikke selv tør. Eg skal altid slibes i åreretningen.
Annonce
Tak for jeres input. Uden at være fagmand synes jeg umiddelbart det I fortæller giver mening. Jeg tror de lange plamager på mit første billeder skyldes lakering på tværs af årene, og de andre mindre plamager er dårlig afslibning.

Ærgerligt når jeg netop har brugt tid på at finde en gulvsliber der virkede professionel =(
Lakering kan være en del af forklaringen, men det er hovedsageligt slibningen der er skurken.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis