Indmuringsdåser placering

Hej.
Jeg er ikke helt tilfreds med det arbejde som elektrikeren har lavet.

1. Må dåsen være så langt inde fra færdig væg? Hvad må den højest være, hvad siger reglerne ?
2. skal skruerne placeres i de 4 hjørner, eller må de gerne placeres, som  på billedet 2?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Dåsen må godt sidde så langt inde i væggen som vist. Elektrikeren kan ikke vide, hvor meget puds der kommer på væggen.
2. Dåsen er ikke fastgjort efter fabrikantens anvisninger. Der er fastgøringsmuligheder udvendig på dåsen. Du kan bare skrue skruerne ud. Skruerne tjener kun til fastgørelse inden dåsen bliver muret fast. I dag lærer elektrikere ikke at mure dåser og rør/kabler ind inden de forlader arbejdet. 

fase
1. Max. 4 mm puds jf. https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/NHA69132_01.pdf

2. Dåsen skal skrues i bunden i brøndene, og skruehovedet skal være 1 mm under kanten på brønden (kunne faktisk godt se ud til at være et problem på billede 1. Skruen på billede 2 kan sikkert fjernes uden problemer, nu hvor dåsen er muret fast. Men det ser ud til at være en dåse til en netværksinstallation, og så mener jeg ikke, at der er nogen krav, som skal overholdes. 
Der står i LKs vejledning, at såfremt der er mere end 4 mm pudslag, skal der anvendes pudsudligningsring.
Hvor har du læst, at det er en K3, hvis dåsen sidder for langt inde?

fase
synes jeg så det i et Facebook opslag engang. Hvis dåsen ikke går lige med væggen og hvis skruerne sidder på siderne af dåsen, så er det en k3, men jeg er slet ikke sikker.

når det er da smart med en pudsudligningsring. kan man godt sætte den på efter dåsen er muret fast? 
Annonce
Jeg er så til gengæld 100 % sikker... på at det aldrig kan blive en k3'er som betyder: K3 – Kritiske skader: Beskriver skader, som vil medføre, at bygningsdelens funktion svigter inden for overskuelig tid. At en skrue ikke sidder helt korrekt i en indmuringsdåse eller at dåsen måske sidder en lille smule for langt vil aldrig kunne forårsage at dit hus risikere at falde sammen om ørene på dig eller skabe andre svigt på bygningsdelene....som de andre siger nemt og enkelt at løse fjernskruen = problem løst, sæt en pudsudligningsrig i til 5-10 kr. Stykket = problem løst 😏
Nu er Facebook ikke det sted, jeg ville søge min viden. Pudsudligningsringen sættes på, efter der er pudset, ellers kan man ikke vide placeringen af den, eller om der overhovedet skal bruges en udligningsring. Når der bruges udligningsring, skal der bruges afbryderskruer i stedet for de standardmonterede klør.

fase
Når dåsen sidder lidt inde som her er det en god ide at bruge afbryder skruer i det hele taget. De klør der ellers holder stikkontakt på plads, kan i længden ikke holde ud i pudslaget.
Det er det man kalder et lille problem. Ud med alle skruer, som kun har til formål at holde den på plads indtil der er pudset. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis