Håndklædevarmer virker ikke (vandbaseret)

Jeg har en håndklædevarmer, som pludseligt ikke længere varmer. Den er vandbaseret.

Jeg har ...

  1. Tjekket for luft. Der var ingen. Der kommer kun vand ud.
  2. Motioneret stiften på pakdåsen. Den sad ikke fast.
  3. Har haft pakdåsen helt ude. Ville tro, at dette ville åbne ventilen helt, således at der ville strømme vand ind?. Det skete ikke. Kunne heller ikke høre noget.

Øvrige radiatorer i huset virker fint.

Her er billede af fremløbssiden med termostaten fjernet:

Her er billede af retursiden med afdækningen fjernet:

Nogen ideer til hvad, som kan være problemet?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For lidt vand tryk på dit centralvarme kredsløb kan være forklaringen.

 

@Steensen.
Tak for svar.
Hmm. Manometeret på gaskedlen siger 1,2 bar. Det burde være ok, men omvendt er dette et fler-etagers hus og kedlen står i kælderen og håndklædevarmeren er på 1.sal, så der er jo et stykke vej.
Ved faktisk ikke, hvad "normalen" er for mit anlæg. Vil prøve at fylde lidt mere på.
De fleste anlæg skal have 2-2.5 bar.
1 bar er 10m vandsøjle.

 

Så har jeg kørt med 2,0 bar tryk et par timer. Der sker desværre ikke en rygende fis på håndklædetørreren.

Det må være billede 1 Fabrin mener. Du skal dog først have skruet pakdåsen med den lille stift ud, før du kan motionere membranen.
Billede 2 - mon ikke det er en reguleringsskrue der er synlig. Prøv at skrue den lidt udad. Vil tro at det åbner lidt mere for vandgennemstrømningen.

Søren O
Helt præcist er det denne model fra Danfoss, som jeg har. (Det er desværre model RAX jeg har, ikke model RTX, men sådan er det nu engang .. sidstnævnte havde nok været bedre til en håndklædetørrer, idet den er uafh af rumtemperaturen .. og det er jo det, som man ønsker for en håndklædetørrer. Nuvel.).

Så hvad er det, jeg skal gøre?

Billede 2 er afspærreventilen på returløbet. Den bruges, såvidt jeg forstår, når man ønsker at pille håndklædetørreren ned uden at skulle lukke af for hele anlægget. Den kan forsåvidt også bruges til at fylde vand på eller til at aftappe vand. Afsærreventilen er ikke blevet rørt siden installationen af VVS-mand for 12 år siden. Dens normalindstilling bør være, at den altid står helt åben, men det kan jeg jo tjekke.
Det ser ud til at selve ventilen er med forindstilling. (Billede 1). Er der ikke små tal på den forkromede ring. Måske skal den indstilles til større gennemstrømning.

Søren O
Hej

Jo, ventilen er med forudindstilling. Den står i position "N" hvilket i.flg. manualen fra Danfoss betyder "fuldt åben". Dette er i øvrigt fabriksindstillingen. Det skulle da også være mærkeligt, hvis den havde ændret sig af sig selv.  

Yderligere tiltag:
  • Jeg har prøvet at banke trykket op på 2,3 bar. Ingen effekt. (tør ikke gå højere)
  • Jeg har prøvet at lukke en hel del vand ud af håndklædetørreren via topventilen. Ingen effekt.

Som sagt er håndklædetørreren den mest fjerne del af anlægget. Vandet skal pumpes op fra kælderen til 1.salen for at nå dertil. Og det er nogle tynde kobberrør, som fører det sidste af vejen til håndklædetørreren. Men det har jo virket fint i mange år.

Et problem for mig er, at jeg har et af disse hersens computerstyrede fyr (Valliant Ecotec VC 276/2-E med ekstern vejrkompensering, Valliant VRC 410). Dette gør, at jeg f.eks. ikke kan sætte pumpen manuelt i gang. Jeg har ikke nogen yderligere pumpe på anlægget end den, som er i Valliant'en.

Jeg hælder til, at der må være noget luft et sted, som virker som en prop. Og at det måske derfor vil være en idé at tømme anlægget helt? (har aldrig prøvet den slags og vil helst undgå det)

Du kan sagtes prøve at styre pumpen manuelt ved at tage ledningerne til pumpen ud fra tilslutningen og montere et stykke ledning med en stikprop på enderne og sætte i en stikkontakt, så er det dig, der styrer pumpen. At tømme anlægget helt giver dig et større arbejde og et tryk på 1,5 bar svarende til 15 mVs burde være rigeligt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis