160 kvm 1 plans hus med el-opvarmning. Tips til energiforbedringer

Vi har netop købt et hus på 160 kvm som i dag er opvarmet med el. Det vil jeg gerne prøve at forbedre, så godt som muligt, så længe det giver mening med komfort og pris. Altså nedbringe elforbruget til varmen.

  • Huset har relativt nyt tag med uudnyttet tagrum hvor der kan trækkes rør
  • Nyere energivinduer i hele huset fra 2006
  • Gulvvarme i badeværelset og på toilet, samt halvdelen af stuen
  • Elradiatorer i hele huset
Jeg vil gerne supplere elvarmen på den bedst mulige måde, og jeg har derfor brug for råd hertil. Efterhånden har jeg snakket med mange forskellige mennesker, som alle har forskellige holdninger...

Det kan ikke betale sig at få lagt fjernvarme ind, da det er en relativt stor investering, som ikke betaler sig hjem ret hurtigt grundet fjernvarmepriserne.Luft / Vand varmepumpe er også udelukket grundet rørføring.

Jeg vil gerne have installeret ventilation både for det bedre indeklima, radeon og tilskud til varmen. Det er meget forskelligt hvad folk mener det kan biddrage med varmen. Men jeg tænker det alt andet lige må give lidt?

Løsningerne som jeg har vendt lige nu er som følgende:

  1. Genvex Combi 185 - Kombineret varmtvandsbeholder med varmepumpe og ventilation. Her vil jeg få udskiftet luften i alle rum, tilført varme igennem luften og genbrugt varmen til at opvarme både brugsvand og luft. Her kan man senere hen supplere med en luft/luft-varmepumpe hvis det bliver nødvendigt.
  2. Gennemstrømsvandvarmer + Ventilation + Luft/luft-varmepumpe. Men bekymring med denne løsning vil være, at jeg har svært ved at se hvordan den varme luft fra varmepumpen skal komme rundt i hele huset og give varme til mere end fx stuen.
  3. Droppe ventilation, der er ventiler i vinduerne i dag. Installere en varmepumpe i stuen og så finde en løsning til varmtvandbeholderen. Det vil være den billigste løsning.
Jeg hælder selv mest til løsning 1, da jeg på den måde får mest muligt varme længst ud i alle rum. Men jeg ved ikke om det overhovedet giver noget/nok tilskud til varmen? Nogen der har erfaringer med lignende løsninger?

Egentlig er jeg meget tilhænger af luft/luft-varmepumpe da det lyder smart, effektivt og billigt at installere. Men jeg kan blive bekymret for, om jeg kan få varmen godt nok rundt i huset.

Jeg har vedhæftet plantegning, så I kan se udfordringerne med at få placeret en luft/luft-varmepumpe.

Håber nogle kan bidrage med lidt erfaringer fra et hus opvarmet med elvarme.

Mvh Claus
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen erfaringer?
1. Dine “nye” vinduer skal skiftes. De er ikke nye, men 15 år gamle og med glas fra datidens teknologi. 2. Isolering skal være helt i top. 3. Små varmepumper luft/luft på tre strategiske steder i huset kan gøre tricke, dog med supplement af NYE elpaneler i udsatte rum. Solpaneler på taget må være et must. Du skal så langt væk fra glødetråde-elpaneler som muligt. Det store issue er el- gulvvarmen. Det eren basker i energislugning. Pas på med gennemstrømningsvandvarmere. En model, der kan yde noget kører på 32 amp sikringer.
Frisk, kan du forklare hvorfor du vil skifte elpaneler til nye, fordi de gamle er glødetrådspaneler?

fase
Hej Frisk. Tak for dit svar.

Jeg har besluttet, at jeg ikke installere en gennemstrømsvandvarmer netop på grund af de høje ampere. Derfor bliver det et kombineret anlæg med varmtvandsbeholder og ventilation, som genbruger varmer til brugsvand og tilskudsvarme igennem luften.

Vinduerne må jeg tage en nærmere vurdering af når vi er flyttet ind. Det skal vel stå meget galt til, før omkostningerne ved nye vinduer kan betale sig. Men det må jeg se på.

Ekstra isolering på loftet er helt klart et must og skal udføres efter bedste evne og med så meget ekstra isolering som det kan lade sig gøre. Er der noget specielt man ellers skal være opmærksom på her? Fx er der nogen former for isolering der er bedre end andre?

Angående elpanelerne vil jeg også gerne høre nærmere om hvad du tænker her. Har hørt forskellige ting, fra de folk jeg har snakket med. Nogle siger det er lige meget med udskiftning, mens andre mener det kan betale sig. Hvad får jeg ud af det, hvis de eksisterende kan regulere varmen i rummene igennem termostat?

Planen er således, at se hvor stort et bidrag ventilationen giver til varmen med den ekstra isolering. Og hvis det ikke er nok, så få installeret en varmepumpe i stuen som kan give et ekstra bidrag. Så har jeg både varm luft direkte i rummene fra ventilation og billig varme fra luft / luft varmepumpe i stuen som vil fordele sig lidt i boligen.

Solceller kan jeg ikke finde ud af om kan betale sig. De vil jo have størst effekt om sommeren, hvor vi alligevel ikke skal bruge radiatorer særlig meget. Så spørgsmålet er om de giver nok en kold vinter, hvor man må forvente radiatorerne koster mest at bruge...

Fabrin, skiftet fordi de gamle radiatortråde ”kokser” og æder en del af effekten Og deres temp styring er usikker.
trådstarter: solceller for at handle med strøm. Jeg har lige monteret en Panasonic HZ25 varmepumpe på et sommerhus, træ, på 110 kvm. Den varmer det hele op. Du kan med fordel montere flere mindre i dele af huset. De yder fra 5-7 gange forbruget.
elpaneler kan jeg anbefale Glamox de fåes med intelligent elektronisk styring.
Annonce
Frisk skrev den 01-04-2021 18:55:39

Fabrin, skiftet fordi de gamle radiatortråde ”kokser” og æder en del af effekten Og deres temp styring er usikker.
trådstarter: solceller for at handle med strøm. Jeg har lige monteret en Panasonic HZ25 varmepumpe på et sommerhus, træ, på 110 kvm. Den varmer det hele op. Du kan med fordel montere flere mindre i dele af huset. De yder fra 5-7 gange forbruget.
elpaneler kan jeg anbefale Glamox de fåes med intelligent elektronisk styring.

 Og hvor vil du så mene at den varme der afsættes i en "kokset" radiator ender? 

Lige nøjagtigt i det rum som radiatoren sidder i.
Alle elradiatore, nye som gamle, yder samme effektivitet, nemlig 100%. Uagtet at de har nogle år på bagen. 
Der kan så være noget at hente ifht. hvor god termostaten er, men det er så det. 

Elektronikteknikeren
Jeg har intet input til de 3 valg du skrev, så skriver blot hvad jeg gjorde i vores el opvarmet hus.
2 stk varmepumpe og efter isoleret vægge og loft. Dernæst nye vinduer og det næste er solceller.
Jeg vil sige at jeg går aldrig væk fra el opvarmning for det reagere lyn hurtigt i det her omskiftelige vejr.. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Frisk, du taler om koks på varmelegemerne i en elradiator, hvor koksen tager noget af varmen, hvor bliver den varme af? Din udtalelse er ikke rigtig, for nu at sige det pænt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis