Varme i værksted

Hej Lav det selv venner
Jeg vil gerne have lidt varme måske 10-15 grader i mit kommende værksted og har snakket med en VVS og han siger div. præisoleret pexrør eks. Calpex Duo ikke er nemme at montere da det kræver en del plads at bukke i jorden og der hvor det kommer op og ind i bygningen + han mener også det blive noget bøvl med nippel/muffer til det rør.

Så kom til at tænke på om det kunne være en ide også at benytte den 20 mm wavin gulvvarmeslange fra beton gulvet til at føre i jorden dog med montere Rockwool rørskål også trække det i et kloakrør i jorden da afstanden er kun 2 meter.
Tanken er at lave det på en returventil da det gerne må være simpelt

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min frygt er at det pex rør vil fryse og måske frost sprænge i jorden pga. fugt/kondens vand
Nu ved jeg ikke om du har fjernvarme. Men hvis det er tilfældet, skal du være opmærksom på, at det koste yderligere tilslutningsafgift. Denne er ofte udregnet efter det areal, der opvarmes. Dvs. typisk huset, men dette forøges så med værkstedet.

Hvad med en varmepumpe i stedet, så har du også køl om sommeren.  Der kan blive meget varmt i et værksted om sommeren.

Da vi fik pillefyr lagde jeg 2 løgstørrør fra min garage til vores hus. ca 20m. self er det bøvlet at få rundt og op i huset, men man har lov til at lave en ordentlig bukkeradius. Da jeg havde fået vores op lavede jeg så jeg kunne sætte rørene i spænd medens betonen hærdede. Der findes da fitting til overgang fra pex til andre rørtyper.  Hvis du bor i nærheden af løgstør. så har jeg noget til rest du må få.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for svar :-) beklager mine lange forklaringer og spørgsmål

Grunden til jeg overvejer vand gulvvarme/radiator er for at få holde en mere fast temp på eks. 10-15 grader da jeg tidligere har boet et sted hvor mit værktøj begynde at ruste i en ikke opvarmet forgang.
Har læst at El gulvvarme er 3x så dyrt som vand gulvvarme ved ikke om det også gælder
El vs. vand radiator og hvorhenne en varmepumpe eventuelt vil være i det regnestykke (midt imellem måske)

Jeg har også overvejet en varmepumpe dog ikke så meget pga. køl men har heller ikke prøvet at være der uden en varm sommerdag endnu :-) men hvor mange 1000 kr sedler vil det mon koste i el at holde en fast temp på eks. 10-15 grader i vinterhalvåret for en varmepumpe i lille rum er på cirka 13m2 (igen for ikke mit værktøj begynder at ruste)

Påtænkt isolering
Isolering i betongulv 150-200 mm
Isolering i væk 100-150 mm
Isolering i loft 150 mm

Er kun elektriker så kender ikke til om det er ok med de Isolerings dimensioner eller om det er helt forkerte i forbindelse med at holde det konstant opvarmet vinterhalvåret.
Annonce
Jeg har alt mit værktøj i et værksted på ca. 16 m2. Værkstedet er isolering i gulv, vægge og loft. Der er så en el-radiator, som sikrer, at det er frostfrit. Jeg har ikke problemer med værktøj, der ruster. Selvom radiatoren ikke var der, tænker jeg ikke det ville ruste. Det er ikke lav temperatur, men fugt, der gør at det ruster. Så isolering kan være nok.

Radiatoren at sat til at tænde, hvis temperatur falder under 1grad og kører så til der er 5 grader, hvorefter den slukker igen. Den kører stort set kun når der er frost udenfor.

Så hvis det primært er for at undgå, at dit værktøj ruster, og ikke komfort-varme, kan du løse problemet langt billigere og enklere, end gulvvarme.
Tilbage til dit oprindelige spørgsmål. Da mine stumper desværre ikke er lange nok. Så begyndte jeg at tænke  Og nåede frem til at med kloak røret 45gr  bøjninger, og noget brøndskum så kan det vel lade sig gøre. du er nok nødt til at ha et rør for både frem og retur. Men sæt rørskålen på pexen og igennem det vandrette stykke. Fixer det med brøndskum Fikser det i bøjningerne og fyld med brøndskum. sæt rørskål på det lodrette  og fikser toppen med mere skum. Så får du den isolering som en rørskål giver. Det er nok ik så godt som Løgstørrør. Prøv  at regne på pris forskellen

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for alle de kompetente svar dem sætter jeg stor pris på :-)
Hvis jeg går efter gulvvarme skal jeg nok have 2 stk. Løgstør rør med et rør i (Calpex UNO) , i stedet for et dobbelt rør (Calpex Duo) da bukkeradius også er noget mindre :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis