OSB plader ved udvendigt isolering

Hej.
Jeg er ejere af et gammelt hus fra 1860.
Som nu skal til at have den store tur

udvendigt skal huset isoleres med hård skum med efterfølgende på monteret tegl skaller. Mit spørgsmål så på, hvordan jeg kan forberede underlaget til dette.
Min plan er på den nuværende enkelt stens ydermur, at på udvendig side sætte ubehandlede klemlister op, som efterfølgende lukkes med en osb plade. Den efterfølgende isolering skrues derefter direkte på osb pladerne og lukkes derefter med tegl skallerne. På denne måde vil der jo komme en mellemrum på 20-25 mm mellem nuværende væg og osb plader.
​Er dette en gangbar løsning, eller findes der bedre løsninger ?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det her er princippet i udvendig isolering. "Princippet i den udvendige isolering er enkelt, uanset om der er tale om et hus af mursten, træ eller gasbeton: Plader af hård mineraluld klæbes på væggen og fastgøres med specielle dybler, og uden på denne hårde isolering trækkes et lag puds, der armeres med et særligt armeringsnet. "  Hvad er det du vil med den osb plade? Efter min mening vil det forringe isoleringen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ved det kan virke tosset. Men huset er er som sagt gammel og dermed også skævt. Så det  tænkt ud fra at der er væsentligt nemmere at rette huset op på den måde. Så man får en pæn lige og lodret facade, uden at skulle rode med at pudse i flere uger, eller skulle bævle med at få isoleringen skåret til. Specielt den type isolering som skal benyttes her, den er noget hårdere en den som normalt bruges når der efter følgende pudses.
Er det en fagperson, der har rådet dig til denne løsning?
Jeg synes det lyder uhensigtsmæssigt, risikerer du ikke at indkapsle fugt indefra, på bagsiden af din OSB? Jeg antager at hulrummet er uventileret?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

En hel sten mur er i sig selv dampspærrende. så der skulle ikke komme fugt indefra og ud, men vitsen ved isolering er stillestående luft. Med den osb plade får du et hulrum som luften kan cirkulere i. Jeg havde osse dit problem da jeg isolerede vores skæve hus. Pga skævhederne valgte jeg at sætte 45mm reglar vandret og lodret og rette dem op udvendig og så slutte ,med noget plade. Jeg kan godt forstå at du gerne vil  ha den pålimede hårde plade. Jeg ver ikke hvor meget det vil forringe isoleringen, men noget vil den.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Tak Kovas, så lærte jeg det🙂
Kunne spørger ikke isolere bag sin OSB, med mineraluld, i så fald?

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Kovas: er det korrekt forstået at det faktisk er samme løsning du har benytte. Dog med den forskel at du har benyttet reglar i stedet for klemlister? Hvilke plader bruge du udenpå i så fald? Det med hulrummet var ved klemlister var egentligt netop tiltænkt at der kunne være en form for ventilation for at undgå svamp mm.  Nederst på væggen vil den dog være helt lukket, da det vil blive bygget ovenpå den udvendige “sokkel” isolering som monteres. (200 mm polystyren)
@ Lyhne1 jo det kunne han vel. god ide. @ Huskmm  nej ikke samme princip jeg har ikke nogen plade inde ved muren. batsen ligger helt op til ydermuren .Derefter er det opbygget helt traditionelt med vindspærre afstandslister og krydsfiners beklædning. Den kan jo varieres i det uendelige alt efter temperament.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis