Lamelrist i skorsten

Nogen der ved hvilket formål denne rist havde i en af husets murede skorstene placeret på 1. sal lige under loft. Når tappen forneden skydes til siden åbnes lameller bag risten med frit udsyn ind i skorstenen.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke der er en kanal sammen med skorstenen, og det er den du ser. Risten er for at flytte varme. Var meget almindeligt i 50`erne, hvor man havde kakkelovne.
Det var ellers et godt bud. Men det lader til at der kun er en og samme kanal - altså skorstenens. Så jeg tænker der ville komme røg ud af risten når en brændeovn længere nede er i brug. Men jeg har ikke en ovn tilsluttet, så det er af ren nysgerrighed, jeg spørger.
Du kunne jo nemt teste det med en cigar eller noget andet der ryger  
Jeg tror også at det er en kanal med det formål at flytte varme.
Hvis den havde adgang direkte til skorstenen, ville der altid sive lidt røg ud, selv når den er lukket, og det ville være træls   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Helt klart er denne rist ikke tilsluttet en skorsten. I så fald ville den være sort af røg og også den 'kanal', som du kalder en skorsten, ville være mærket af sod. Hvis risten var tilsluttet en skorsten ville der også være godt træk gennem risten når det blæser lidt og det vil jeg gå ud fra ikke er tilfældet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis