Knækket bordben

Har et gammel skrivebord med stor affektionsværdi. Det ene bordben er knækket. Noget der har gode forslag til hvordan det kan repareres? 

 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser billedet er du heldig at brudfladen vender, så den ene halvdel vender mod indersiden af bordpladen.
Og det ellers er er et "rent" brud, kan du spænde det sammen igen med en almindelig snedkerlim, og rigeligt med tvinger.
Når den så er tør, kan du bore nogle huller fra det der er indersiden af benet uden at bore hele vejen igennem, på tværs af bruddet og så indsætte dyvler.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har med held nogle gange anvendt malertaper til at holde spænd mens limen tørrer når brudfladen gjorde det svært at få placeret tvinger.

Man skal være super omhyggelig med at det sidder stramt, men så virker det altså fint.


Ask
PinkHenriks metode er den bedste og sikre, men i stedet for skruetvinger ville jeg bruge en eller flere cykelslanger der vrides omkring bordbenet med en pind indtil det sidder helt stramt.

Cykelslanger er af gummi. Skrider ikke, og er særligt velegnet til runde og uregelmæssige emner.

Når der bores til dyvlerne, så gem savsmuldet. Det kan bruges blandet med snedkerlim til at dække eventuelle manglende splinter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I stedet for malertape eller cykelslange kunne man vel også skrue emnerne sammen, og når så limen er hærdet, så fjernes skruerne, og der bores op i skruehullerne til dyblerne der limes i.
Annonce
Når bordbenet er knækket som vist har jeg mistanke om at træet er mørt, og så er skruer ikke en god ide. Du risikerer skruernes pres skaber nye brud.

PinkHenriks metode er stadig den bedste og sikreste
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis træet er så mørt at det ikke er skruefast, så er rep. Ikke muligt, og der er kun en mulighed, småt brændbart.
Arh! - Solaris. Så kategorisk kan man ikke stille det op. Jeg har repareret flere bordben der lå på grænsen, og der var PinkHenriks fremgangsmåde stadig den bedste.

Du foretager vel heller ikke karkirugi med en kædesav.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Cykelslanger er en ret god ide. Den vil jeg huske


Ask
Til Rantzau, jeg anser mig selv for at vare en rimeligt habil gør det selv person, men karkirurgi har jeg dog endnu ikke begivet mig ud i, men hvis du vil stille dig til rådighed vil jeg da gerne prøver.😜😁😜

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også