Hvordan kan jeg sænke mit energiforbrug på Fjernvarme

Hej,

Vi har fået installeret fjernvarme i slut November.

Jeg har gået og "leget" lidt med indstillingerne for at få det til at køre optimalt.

Det med returvarmen har jeg styr på.
Jeg afløler vandet med ca. 35 grader så det er bare super 👍

Mit problem er at jeg synes vi ligger lidt til den høje side af energiforbruget (mwh) og jeg tænkte på hvad jeg kunne gøre for at sænke det yderligere.

Huset er et 70er hus i 2 plan på 185m2 plus 76m2 kælder.
Trykket ligger på 1.8 bar.
Radiatorerne står på mellem 2 og 2,5 (gamle danfoss termostator)
Vi har 2 toiletter og en entre med gulvvarme som kun styres ved at jeg manuelt lukker mere eller mindre vand ind.
Vandet fra fjernvarmen er ca. 65 grader og det jeg sender ud i centralsystemet er 52 grader.

Vil det hjælpe at jeg sender en højere temperatur ud i systemet så flowet er lavere og slækker yderligere på termostaterne for at holde en fornuftig afkøling eller det bedre at jeg sænker temperaturen på det i systemet så flowet er højere?

Jeg bor i Horsens hvor vi betaler et fast m³ beløb men betaler for afkøling og mængden af mwh vi bruger

Håber i kan hjælpe en novice 😁
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bør starte med at udskifte alle dine radiatortermostater. Måske den type med selvindstilling, men ihvertfald ny type. Dit vandtryk er også i overkanten, men deter en anden sag. 1,2-1,3 er nok til 4 meter. Isolering, isolering. Dernæst er dit gulvvarme nok den gamle type, som har et større egetforbrug. Sænk gulvvarmen i entreen til absolut minimum. Og sidst: luk de døre!! Og luft ud HVER dag. Lange bade er en skjult ”misæder”. Hvor stor er din varmtvandsbeholder? Kunne væe smart med en gennemstrømningsmodel.

Afhængig af hvor dine fordelingsrør er placeret, kan du spare en del varme ved at køre med lav fremløbstemperatur. Mange steder er fordelingsrør placeret på loft eller i krybekælder, og der får man intet ud af varmetabet.
Du kører vel med klimastyring på dit fjernvarmeanlæg, hvor fremløbstemperaturer reguleres efter udetemperaturen. Så vil jeg også anbefale at udnytte natsænkningen, så fremløbstemperaturen sænkes yderligere f.eks. 10o.
Dit anlægstryk på 1,8 bar er fint. Ingen grund til at ændre det, men det er ikke så kritisk.
Det er vigtigt at du har styr på gennemstrømningen i dine radiatorer, så der ikke bliver ledt varmt vand ud. Blot en enkelt radiator kan ødelægge din afkøling, så du må rundt og føle på returrørene på radiatorerne om afkølingen er i orden. Radiatorventiler med forindstilling er næsten et must.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis