Fundament udestue

Hej forum

Vi skal igang med en udestue men er kommet i tvivl angående fundament. Vi ønsker at lave en simpel men funktionel udestue som kan bruges det meste af året, dog uopvarmet. Vi vil også gerne helst undgå grus og beton hvis det kan undgås. Stuen skal være ca. 375*480 cm i rektangel etableret mod mur. Laves af skydedøre hele vejen rundt og tag bliver termotag 16mm. Gulv er vinylklik.

Vi har overvejet et punktfundament på støbte stolpesko, træskelet af trykimprægnerede bjælker/strøer mv.. Hvor mange stolpesko burde være nok? Tænker umiddelbart 6 stk når ene side etableres på mur burde være rigeligt til at bære og så evt. understøtning til strøer herudover.

Vi havde tænkt man kunne etablere skinne til skydedøre ovenpå et bræt af massiv komposit f.eks... Tømreren mener det kan blive et problem med fugt, hvor spånplade møder kompositten som skinner til skydedøre skal etableres på.

Har lidt svært ved at gennemskue om det er så meget anderledes end hvis man støbte rende med lecablokke, hvor der så vil være et punkt hvor spånplade møder lecablok?

Kan man alternativt støbe rende + lecablokke og så lægge/stampe lecanødder på lidt grus i midten (grus er måske 100mm som er der i forvejen under eksisterende terrasse), herpå sundolitt, fugtspærre, spånplade (eller kan måske undværes da ikke ved hvad skal fastgøres til?) og klikgulv? Lecanødder er påtænkt anvendt for at få stuen lidt op i niveau og undgå for meget sand/grus.

Tak på forhånd.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din tømrer har mere ret end her antydet:

1: Et uopvarmet rum bør man i vid udstrækning undgå trækonstruktioner som udelukker spånplader, klikgulve og komposit.
2: Enten funderer du med med henblik på kapillarbrydene fugt fra terræn, eller varmeisolering fra samme.

Når det er klarlagt, kan du undersøge om punkt- eller fuldfundament er det mest velegnede.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar

1) Jeg er opmærksom på at spånplader har det problem. Spånpladen er dog påtænkt uanset løsningen træskelet eller randfundament med lecablokke.

Tømreren foreslog randfundament da vi gerne vil have klikgulv (det er vinyl med kerne af kridt skal jeg lige nævne).

Jeg er åben for forslag hvis du/I kender til undergulv som er mere fugtbestandigt. Udestuen vil være uopvarmet og jeg ved at Uldal har svaret herinde at man kan isolere sin træterrasse i forbindelse med at lave den om til udestue. Så der må være talrige eksempler på træ i udestuer. Grunden til at vi foretrækker klikgulv er at vi ikke ønsker mellemrum, så vi har mulighed for at gøre det rent.

2) Er ikke sikker på at jeg forstår svaret. Jeg forstår at man både isolere og skærmer mod fugt. Mit problem er at jeg er usikker på om det ovenstående er en god løsning på et gulvunderlag eller om det vil give problemer med stabilitet osv.. Om lecanødder kan vibreres til stabilt underlag for flamingo og gulv osv... Selve randen bærer jo vægt af tag og døre.
"1: Et uopvarmet rum bør man i vid udstrækning undgå trækonstruktioner som udelukker spånplader, klikgulve og komposit. "   øhh

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 22-03-2021 21:37:18

"1: Et uopvarmet rum bør man i vid udstrækning undgå trækonstruktioner som udelukker spånplader, klikgulve og komposit. "   øhh

 Hej Kovas


Har du en holdning til ovenstående? :)  
Ad 1:  Uanset hvad, vil jeg anbefale krydsfiner i stedet for spånplade da det er mere formstabilt, men udluftning skal indregnes for at forhindre fugtophobning i alle trækonstruktioner.  

Ad 2:  Et klikgulv bestående af vinyl er mere velegnet end gulve med kerne at træ, så din tømrer har ret ud fra de nye oplysninger. Du kan skærme mod opstigende fugt, men ikke mod kondens i et uopvarmet rum uden yderligere tiltag.

Ad 3: Leca kan vibreres til stabilt underlag på samme måde som andre uorganiske materialer til underlag for eksempelvis styrolit med rette trykstyrke.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Toppe1 skrev den 22-03-2021 21:48:50

 Hej Kovas


Har du en holdning til ovenstående? :)  

 Ja jeg synes at det er fuldstændig uforståeligt. Undgå trækonstruktioner som udelukker spåndplade. Må betyde at der menes at spånplade så vidt muligt skal bruges. det blev så senere til at uanset hvad så anbefales krydsfiner. Hvad er det som menes?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg må spørge dig om det samme:

"Undgå trækonstruktioner som udelukker spånplade. Må betyde at der menes at spånplade så vidt muligt skal bruges".

Det er ikke bare volapyk - det er volapyk på stylter.    
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Øhh var det ik dig som at der skrev det?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Nej det var det ikke. Du er ude i fri digtning. Læs og forstå.  

For at lette forståelsen, skal vi så ikke fremadrettet aftale at dansk retskrivning er gældende?
Slå- og stavefejl kan vi se bort fra, men de meningsforstyrrende fejl bør vi rette.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
kovas skrev den 22-03-2021 22:16:18

Øhh var det ik dig som at der skrev det?

 Du mener bare at han skulle have brugt komma og ordet "hvilket " i stedet for "som", hvis jeg forstår dig korrekt...

Men har du en kommentar til indholdet :).
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis