Hvad skal der til for at fjerne hanebånd ?

Hej,
Vi har købt et gammelt sommerhus hvor vi gerne vil have åbnet helt op til kip. Der er i dag klasiske hanebåndsspær med dimensionerne 150*47 - hanebåndet sidder i 2,3m over 1. sals gulv og samlet højde på spæret er ca 3,8, bredden af spærret er 7m med understøtninger i hver ende og i midten.
Vi skal have skiftet taget i forbindelse med efterisolering, hvor vi regner med at forhøje spærene med 200*47 så undervejs i processen bliver spærene fritlagt og forstærket en del. Det nye tag bliver tagpap ovenpå tagkrydsfiner. Jeg er med på at man kan fritlægge hanebåndene, men vi ville gerne fjerne dem helt hvis taget kan holde - hvad skal der til for at dette kan lade sig gøre ?
Jeg ved godt at den sikre løsning er at få en ingeniør til at regne på det - men i stedet for at betale 5-8000 for det, søger jeg her blot lidt praktisk erfarring til hvilke løsninger der kunne komme på tale. Så kan vi se om det bliver for dyrt og evt senere få en statiker til at regne på det.

mvh Morten
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså du vil jo gerne overgå til en type spær konstruktion der mig bekendt ikke rigtig anvendes herhjemme (som jeg læser det vil du gerne have en ren trekant uden nogle støttebånd inden i).

Det tror jeg ærlig talt ikke er realistisk, der er jo en grund til at hanebåndet er der. Der er mange som åbner til kip og udnytter de gamle hanebånd som er arkitektonisk element i huset.

Se gængse spærtyper på
https://www.palsgaardspaer.dk/produkter/spaertyper/

Ask
Tak for input - jeg har dog set flere huse hvor der er helt åbent til kip.
Om der så er skjult en kipbjælke øverst i loftskonstruktionen ved jeg ikke - der er her jeg ønsker input ift hvad der skal til.
Vil det være en mulighed at lægge en sådan bjælke helt oppe i kip for at afstive konstruktionen tilstrækkeligt ?

/Morten
Har du overvejet helt at fjerne de gamle spær og erstatte dem med nye?

Det er gratis at spørge, en spær fabrik, hvad helt nye spær, efter jeres ønsket udformning, koster.

Det kunne ligeledes være hurtigere, end at begynde og forstærkning de gamle spær.
Med i prisen, på nye spær, følger ligeledes korrekt dimensioneringen.

Du skal først og fremmest have gode nerver - og en god forsikring.   

Du kan ikke fjerne hanebånd uden omfattende modforholdsregler der sikre spærene ikke skrider ud. Det kræver nærmere undersøgelse af den rem hvor spærene er fastgjort, som igen kræver undersøgelse om ydermurene kan modstå det sideværts pres.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis du vil fjerne hanebåndene, skal du have en konstruktion, hvor spærene hviler på en gennemgående understøtning af spærene i husets længederetning. Hvor der ikke er vægge til at understøtte, kan understøtningen udgøres af f.eks. en limtræsbjælke. Hvis du vælger den konstruktion, bør du alliere dig med en, som kan udføre statikberegningerne. Konstruktionen kaldes, så vidt jeg husker, saksespær.

fase
Annonce
Jeg mener du skal se på åsekonstruktioner, hvis du vil have loft helt til kip.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når du skriver 1. sals gulv går jeg ud fra at der er et bjælkelag. hvis spærne er fastgjort til dette bjælkelag så er hanebåndets primære opgave at udligne nedbøjningen på spæret således at den ene side opvejer den anden og der kommer et lodret tryk på remmen. et hanebånd holder ikke sammen på spæret. Så det du skal finde ud af er om du kan forstærke spæret nok til at undgå nedbøjningen. Men jeg ville da også som GSH skriver starte med at be om et tilbud fra et spærfirma.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Vær opmærksom på fastgørelsen på remmen. Den plejer ikke at være så solid som ved hanebåndsspær.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej alle,
Tak for input - meget værdsat :)
Spæret er sat godt og grundigt fast til bjælkelaget der består af 47x200 spærtræ.
Der er ligeledes to store limtræsbjælker som toprem i hver side af huset som spærene hviler på. Efter jeres input lyder det til der er en chance for at det kan lade sig gøre at fjerne hanebåndene (under forudsætning af andre forhold er opfyldt). Jeg prøver at tage fat i en proff og får dem til at regne på det.
Tak for hjælpen :)
En ny tagkonstruktion er noget af en økonomisk mundfuld.

En påforing af eksisterende spær eller hjælpespær kunne vare en mulighed. Tal med en tømrer om mulighederne.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis