Ny byg jolle fra bunden

Hej jeg overvejer og bygge en ny model jolle, alla jon 16 bådene fra usa, bare i fibre
Hvad tykkelse skal glasfibren være i og hvordan laver jeg støbeformen nemmest. Og hvad koster sådan noget pr m2 ca hvad er jeres erfaring mvh
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg ikke jollen, og dens opbygning, men vil mene du skal have en fibertykkelse på mellem 5 og 10 mm afhængig af hvor på båden det er. ´Vil skyde på glasfiberen vil koste ca 250 kr pr m2 i 1 mm tykkelse, så kan du jo selv gange ud. (bruger du epoxy er det lidt dyre)
Den rigtige metode, er at lave en negativ form, hvor du så støber inden i, og her starter man med at ligge gelcoate på, (som så er bådens udvendige overflade) og derefter ligger man fiber på, men sådan en form koster en bondegård både i tid og penge at fremstille, og urealistisk til en båd.
Du kan også lave en form som ser ud som båden og støbe udenpå, det er ikke den proff metode, men anvendelig.
Bruger du epoxy til at støbe med kan formen laves i flamingo. (polyester æder flamingoen)

Denne her luge har jeg støbt med epoxy, ved at lave en model og støbe udenpå.
Her der den ved at være klar til at blive malet.


Vi prøver igen, i morgen --
Fedt gode indput, tak
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så vidt jeg ved, er Jon 16 en helt fladbundet båd af sammensvejsede aluminiumsplader.
Du burde kunne bygge båden i vandfaste krydsfinerplader samlet med ”stich and glue”-metoden. Se f.eks. på Youtube, hvordan det gøres. Den færdige krydsfinerbåd kan du så påføre nogle lag glasfiber på yder- og inderside. Ellers skal krydsfineren naturligvis beskyttes og vedligeholdes med lak.

Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også