korrespondance med 2 lysdæmpere

Undrer mig
Jeg har købt disse to "LK FUGA LYSDÆMPER LED-S 120VA MED KORRESPONDANCE"
- Jeg tanker jeg vil lave en A korrespondance til mit loftlys

Spørgsmål: Er der problemer ved at der er lysdæmper på begge korrespondance kontakter til samme lampe??

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Ja til problemer.
Det er ikke på den måde det fungerer. Og det har ikke noget med A eller B korrespondance at gøre.
Som du kan se på diagram på dæmper så skal en dæmper have fase ind på L og lampen på den udgang med bølgelinje. (Den anden dæmper kan ligge i skuffen eller bruge stil noget andet.  )
Så fungerer lampen med dæmper 1 sted.
Ved dent andet sted skal der være en 1 pol afbryder med fjeder retur. Altså så den kun kommer med spænding når man trykker på knappen. Ved nyere fuga sættes en lille bladfjeder ind i afbryder vippe delen. Ved ældre fuga er det en trykfjeder under tangent.
På diagram ses 3 eller flere afbrydere. Du skal kun have en ekstra så du ser bort fra de 2 andre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej det du kan dæmpe begge steder men skal blot bruge 1 dæmper og en  alm. 1 polet afbryder i den anden side. Denne 1 polet afbryder skal så have monteret en fjeder under tangenten, tændledningen fra afbryderen føres til dæmperen og sættes ind der hvor der er pil ud mærket. Fra dæmperen føres tændleningen til lampen ( det hul der har en bølge pil). Der hvor dr er monteret aen alm afbryder tændes lampen ved et kort tryk, den dæmpes ved at holde afbryderen inde.... p.s. den tegning du har tegnet vil aldrig virke.... 
Den / de dæmpere du har købt kan dæmpe på selve dæmperen og tænde og slukke på den/de andre afbrydere. På dæmperen sidder en mekanisk skyder og lyset tændes på det niveau som skyderen står i.
Der findes andre touch typer hvor man kan holde tangent inde som mfrost beskriver, og lyset kører op og ned. Slippe når det er passende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hmm
Ok
@erik: Jeg tænker jeg må sadle om så og undvære skyde dæmperen
Jeg har fundet disse 2:
LK FUGA Touch 250 led
- LK FUGA Touch Impulsgiver
På impulsgiveren kan jeg vel godt dæmpe lyset også?

Annonce
Den touch 250 kan styres fra en anden afbryder. Det kan være impulsgiver eller noget billigere 1 pol afbryder med fjeder. Impulsgiver har samme udseende som dæmper, hvis det har betydning.
Inde bag front på Touch 250 sidder en lille drejeomskifter. Med den kan man vælge 8 tænd metoder.
F.eks. start med fuld lys eller start ved sidste indstilling 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for indput :)
 Kan denne mon bruges?      
Det er 2 korrespondance systemer
Med FUGA touch led 250 m. korrespondance med 1 pol dobbeltafbryder med fjeder i              
LK FUGA Lysdæmper LED 250 Touch IR med korrespondance, 1 modul, Hvid
614,- Lavprisel.dk X 2 = 1228 kr.

LK FUGA Afbryder krone, 1 modul, Hvid
 92 kr.
 Lavprisel.dk

  LK FUGA Stikkontakt med jord, 1 modul, Hvid
 79,- Lavprisel.dk X 2 = 158 kr.

 Bladfjeder til tryk for Ny FUGA® og OPUS66®
 9,10,- X 2 = 18,4 kr.
 Elvvs.dk
 

Har jeg forstået rigtigt at 1 pol dobbelt afbryderne kan både tænde lyset og dæmpe lyset? Alt efter indstilling på FUGA Lysdæmper LED 250 Touch? Og ved at man holder trykkontakten inde?

Mvh
Morten 
Ja det kan køre, så har hver lampe sin egen dæmper. Det du har vist hedder kroneafbryder, men virker som 2 x 1 pol. Og på denne dæmper kan de "1 pol" afbryder med fjeder både tænd/sluk ( kort tryk) og flytte dæmper (langt tryk) Hvordan dæmper skal reagere på det lange tryk kan indstilles.
Når du skal have denne stikkontakt med i monteringen betinger det at der er aktiv jordledning i installationen.
Og lige for en god ordens skyldt. Det er elektriker arbejde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lyder godt
Ja jeg har planlagt at det hele skal godkendes af en elektriker. Det er det sikreste.

Tusind tak for hjælpen til jer alle der har skrevet herinde :)
@Erik: Så kom jeg i mål til en fornuftig pris, tak for hjælpen og expertisen
Vh Morten

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis