Dykpumpe og PEM rør

Må dykpumpen i vandboringens forerør hænge i et PEM rør?
Eller skal den bare sænkes indtil den når bunden af vandboringen?
Det nuværende rør ligner noget galvaniseret, lettere rustent rør.

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pumpen må ikke hænge i et PEM plastrør, men skal så aflastes med en egnet viere. Pumpen må ikke stå i bunden af borerøret, men skal normalt placeres over filteret i borerøret, nogle meter under vandspejlet når der pumpes. Det må der være nogle data på fra prøvepumpningen da boringen blev lavet.
Jeg har i mine unge dage monteret en borerørspumpe i 63 m dybde, hvor boringen endte i 115 m dybde. Ved stilstand var vandspejlet 15 m over pumpen, og ved max. ydelse var vandspejlet 3 m over pumpen.

Søren O
Hvis du tænker på at skifte det rustne rør ud, skal du skifte det ud med galvaniseret eller rustfri rør. Normalt bruges røret udover at føre vandet op også til at holde pumpen i position, så den ikke drejer sig om sin akse og svævende over bunden. Det er jeg ikke sikker på, at PEM rør er beregnet til.

fase
Hvis pumpen er i rustfri stål kommer der så galvanisk tæring på alm. galvaniserede rør?
Mht. data, ejeren vi købte gården/boringen af, er død, kommunen viste ikke der var en boring da jeg spurgte om de havde noget information.
Jeg må beregne dybden når jeg tager den gamle pumpe op.
Så der sidder et filter nederst i borerøet, det vidste jeg ikke, jeg troede bare det var et tomt rør.

 

Du kan godt bruge PEM rør. Det skal bare sættes fast med en bøjle ved toppen af boring. Og så den wire som SørenO skrive om.
Når du trækker den op, så har du den rør længde som den har kunnet virke med, så det er et godt udgangspunkt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
S. Fabrin skrev den 21-03-2021 22:12:06

Hvis du tænker på at skifte det rustne rør ud, skal du skifte det ud med galvaniseret eller rustfri rør. Normalt bruges røret udover at føre vandet op også til at holde pumpen i position, så den ikke drejer sig om sin akse og svævende over bunden. Det er jeg ikke sikker på, at PEM rør er beregnet til.

Vil en dykpumpe dreje, med uret, set oppe fra, så den ikke skruer sig selv af røret?


 

Annonce
Angående galvanisk tæring ville jeg sikre mig ved at bruge rustfri rør, og når røret skal føres videre bruge PEM rør, så er kæden med hensyn til tæring brudt, og du kan bruge, hvad du vil.
Pumpen suger vand ind i bunden. Det er så en af grundene til, at den ikke skal stå på bunden.

fase
Der er ikke problemer med at pumpen vil skrue sig løs, men pumpen skal løbe den rigtige vej for at give det rigtige vandtryk.
Prøv at gå ind på geus.dk. Der skulle du gerne kunne finde oplysninger på din boring. Det er måske lidt svært at finde derind, men søg evt. på google efter kort over grundvandsboringer. Boringerne er registreret med adresser og kordinater.

Søren O
Fabrin: Du er lidt på gale veje. En borerørspumpe (dykpumpe) har motoren siddende under selve pumpen. Så går der et fladkabel ned over pumpen til motoren.
Ved at have pumpen over filteret i boringen sikres en effektiv køling af motoren (al vand skal forbi motoren).
Galvanisk tæring er vist ikke det store problem når pumpen er fremstillet af rustfrit materiale.

Søren O
Søren begge pumper er dykpumper idet de er beregnede til nedsænkning i vand. Jeg ved også, hvordan en borerørspumpe ser ud, da jeg har tilsluttet og demonteret en hel del af dem på vandværket. Jeg ved også hvordan en boring er bygget op. Mit svar går på udtrykket dykpumpe. Jeg har jo ud fra beskrivelsen ingen præcis anelse om typen, så derfor.
De pumper, jeg har tilsluttet, skulle dreje mod uret set ovenfra, når de drejede den rigtige vej. 

fase
Grundfos SP 3A pumpen har en diameter på 101mm på måltegning, mit borerør er indvendigt 104mm +/-1mm.
Er det bare plug & play?

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis