Efter Slagger er fjernet, hvad så?

Hej
I en vens hus er der brugt slagger i 60 cm lag. nu da det er ude, hvordan får man billigst etableret et kapilærbrydende  lag, når adgangsforholdene til huset samtidig er svære.
en foreslår lecanødder som blæses ind afsluttende med et rionet og derefter stampning oven over rionet med en lille maskine. Hvorefter isolering starter.
Har I andre alternativer? og lyder beskrevet metode ok.
god aften, jeg er spændt på at høre jeres kommentarer
vh Krisimo
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Polystyren isolerings plader er ok som kapillær brydende lag. Så det er ok at rette af i bunden og begynde straks med eps isolering. Man skal blot ikke medregne de nederste 10 cm i isolerings tykkelse. Det vil blot sige at det skal være 10 cm tykkere end minimum. Og er der ikke opstigende fugt så isolerer de 10 cm også.
Så kommer rionet over, med afstandsklodser,  gulvvarmeslanger, måske el - vand eller andet og i yderzonen Radon dug. På midten er beton nemlig radon tæt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
men bliver det ikke for dyrt at lægge polystyren i så tykt et lag,?sammenlignet med lecanødder.
samtidig tror jeg det bliver svært at få det leveret lige nu grundet generel mangel på byggematerialer.
Jeg mener der alt i alt er tale om 90 cm fra det niveau, der er når alt slagger er fjernet til færdig gulv. Så kan man antage at beton, membran og selve gulvet fylder ca 15 cm og derved bliver der 75 cm tilbage. De 30 cm udgør selve isoleringen (grå plader) og dermed er der 45 cm tilbage, og her er det jeg tænker lecanødder er nemmest og billigst, samtidig under hensyntagen til ander forhold (herunder pladsforhold) Hvad tænker I?
Du kan jo vælge de billigere hvide plader. Jeg er sikker på at det ikke har ret meget betydning om du skal have lidt eller noget mere flamingo i forhold til leveringstid. 
Men det er da korrekt at ved så dyb en udgravning så er 10-20 mm grus eller som du skriver lecanødder også udmærket. Jeg kan godt se din pointe med rionettet over lecanødder. Men jeg mener ikke det er nødvendig.
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg havde fyldt efter med almindelig fyldsand og så isolering

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg hører lige i dag at der ikke kan fremskaffes den type isolering. Der er lukket for ordrer hos fabrikkerne, på grund af manglende råvarer på verdensplan. Desuden er der en fabrik i DK hvor deres opskærings afdeling er brændt.
Der er desuden lidt krig på ordrer lige nu. En af de store byggemarkeds kæder har lagt 3 gange så mange ordrer ind som de normalt gør, i det håb at de så kan sælge videre til de andre for en god pris   
Så håndværkere bruger alle tykkelser for at få byggeri til at gå videre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis