Vandtank + vaskemaskine: brug for pumpe?

Hej kloge folk 🙂

Jeg tiltÊnker at opsamle regnvand i en 1000l palletank til brug i toilet og vaskemaskine. Tanken kommer til at stÄ ciiirka 1m over jordhÞjde.

Er det nĂždvendigt at fĂ„ en pumpe pĂ„ systemet for at fĂ„ tryk nok, eller kan de rigtige rĂžr og naturligt fald gĂžre det? Vil gerne vĂŠre sĂ„ "grĂžn" og pumpefri, som det er muligt. 

PĂ„ forhĂ„nd super mange tak for al input og fortsat go' sĂžndag til alle 🙂
12 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer til at ta mega lang tid at fylde toilet uden tryk pÄ vandet. Hvordan vil du frostsikre den om vinteren.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur mÄ ingen sige sandheden.
I et demokrati mÄ alle lyve.
KK Steincke.
Vaskemaskinen skal helt sikkert have tryk pÄ vandet. Ellers virker magnet ventilen i den ikke korrekt. og den vil nok ogsÄ dÊje med at fÄ sÊbe skuffen"skyllet" ren.

Toilettet derimod er nok ligeglad
Toilettet derimod er nok ligeglad        Ja det tror jeg osse, men der er sĂ„ lille faldhĂžjde at du kan ikke bruge toilettet hvis der er kĂž.                    

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Tak for svarene begge to. Det var os, det jeg nok havde pĂ„ for nemmere. SĂ„ mĂ„ der en pumpe pĂ„ systemet, da jeg hverken gider kĂž ved toilettet eller sĂŠberester i vasketĂžjet 🙂

Vandet stÄr frostfrit Äret rundt...

Igen: tak og go' sĂžndag 🙂 
Har du tÊnkt over hvad du gÞr nÄr det ikke regner? Nok.

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce
Du mÄ gerne vise lidt fra dit "system" nÄr du fÄr det op at kÞre, synes det er spÊndende at lege med sÄdan noget. Har selv haft tanken. Har aldrig givet mig i kast med det, da der er en del der skal hÊnge sammen, sÄ man kan skifte mellem regn og alm vand og have det ind i huset pÄ en mÄde :)

Jeg har undersÞgt, hvor mange mm, der falder i gennemsnit, hvor jeg bor + hvor mange liter, man opsamler per m2 tagflade + hvor meget, man i snit bruger per person til toilet og vaskemaskine. Ud fra det, sÄ burde jeg have nok. Alternativt, kan jeg toppe tanken op med rent vand.

Jeg skal nok opdatere med, hvad systemet rent faktisk bli'r til. Kan nu sige, at jeg laver Ă©t system til rent vand og et separat til regnvand et (til toilet og vaskemaskine), da man ikke mĂ„ koble rent og regn sammen. 
Har du tjekket med din kommune om du mÄ bruge/aflede/omrokere regnvand til spildevand?
Mange steder er der mĂŠrkelige regler ud fra hvad der afledes i kloak, kontra tages ind af drikkevand.
SĂ„ hvis du lukker mere vand ud i kloakken end du, om man sĂ„ mĂ„ sige tager ind af drikke vand, kan det mĂ„ske give problemer med spildevands afledningsafgiften     

Jo ĂŠldre man bliver, jo hurtigere har man lĂžbet som ung...
Det er ret sikkert ( og naturligt) at du kommer til at betale spildevands afgift af den "beskidte" del ogsÄ.
Og jeg er ogsÄ sikker pÄ at kommunen krÊver mÄler pÄ det "beskidte " ellers kommer der et skÞn over forbruget.
AltsÄ hvis du spÞrger PÄ teknisk forvaltning. Og hvis ikke du spÞrger kan du af nogen anses for en lille snylter pÄ vandaflednings systemet. Vi andre betaler ogsÄ aflednings afgift af den del der bruges til potte og havevanding

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det kan godt vĂŠre, at der i gennemsnit falder nok regn, men gennemsnitsbetragtninger krĂŠver en meget stor tank.
Hvis du afvander et omrÄde pÄ 50 m2 er tanken fuld nÄr er faldet 20 mm regn, sÄ i en mÄned, hvor der falder 100 mm regn (juli), sÄ skal beholderen tÞmmes 5 gange pÄ en mÄned, I forÄret, hvor der falder 30 til 40 mm, skal tanken kun tÞmmes 2 gange. Dit forbrug vil nok vÊre nogenlunde konstant over Äret, sÄ selv om det i gennemsnit ser lovende ud, sÄ vil du ikke kunne opbevare vandet fra efterÄret til brug om forÄret med en sÄ lille tank.
Der er yderligere 2 indlÊg i trÄden.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og fÄ fordele

Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis