Døre i farven RAL9010 vs. NCS S0502-Y

Hvad er jeres erfaringer med levering af døre og karm?

Jeg skal bestille helt nye døre og karme, og er i den sammenhæng lidt i tvivl om hvilken farve.

Jeg synes selv at NCS S0502-Y er mere gul (nicotin-farve). Er der nogen som vælger at få leveret i kridhvid? Eller stikker det helt af?
Skal man gå med RAL9010?

Hvad tænker I? :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke hvad du mener med kridhvid, men normalt putter man altid en smule tone i der knækker farven. En ren hvid base uden tone har typisk dårligere dækkeevne. Hver producent har typisk deres egen hvid som er tonet lidt forskelligt fra mærke til mærke. Ral9010 er så en industristandard for hvid, der kan bruges hvis man gerne vil have ting fra forskellige producenter til at matche i nuancen.

Jeg syntes du skal vælge den farve du har lyst til, men nok accepterer at den skal knækkes en smule. Derudover ville jeg nok overveje om en lille nuance forskel er prisen værd. Mange steder er ral9010 med i prisen mens en special farve vil koste ekstra 

Ask
Når jeg tænker på kridhvid, så er det bare “white” (uden toning). Papirshvid. 

Jeg synes RAL9010 er for gullig og ikke følger tidens tand. Men det kan godt være at RAL9010 på døre, karme og gerigter er fint op imod helt hvide vægge

Der er rigtig mange møbler som købes i ren hvid og så ser væggen “beskidt” ud i forhold til.

Altså jeg tvivler på at du reelt har det du kalder kridhvid på væggene. Når du køber en hvid maling hos farvehandleren så er der faktisk en smule toner i. Netop for at få god dækkeevne. Af samme grund har farvehandleren bøtter med hvid, der sælges og nogle andre bøtter med base der anvendes til toning i andre farver. Basen bruger man ikke til at male uden toner.

Men det er helt fair gerne at ville have en anden nuance end ral9010. Det kan bare være lidt dyrt 

Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også