Størrelse på gulvvarmeshunt

Hej,

Jeg skal snart have monteret gulvvarme på 1. Sal og får i denne omgang ligeledes monteret gulvvarmeshunt samt styring af en vvs-mand, som har givet tilbud på opgaven. Vi står selv for montering af undergulv samt varmefordelingsplader, mens vvs-manden monterer og tilslutter shunt samt styring.

Vi havde dog også mulighed for selv at skaffe shunt, hvis vi ville det, men besluttede at vvs-manden skulle skaffe det, da vi kun har lidt forstand på det.

Dog har min onkel et komplet shuntsystem i overskud, som blev købt til hans udlejningsejendom, men blev aldrig brugt. Den er derfor helt ny og uåbnet. Denne må vi gerne få, hvis vi kan bruge den.

Men hvordan finder man ud af, om den er stor nok til vores behov? Der er tale om 5 rum (3 soveværelser, 1 badeværelse samt 1 gang) på 93m2 i alt.

Hans shunt er på 11 kredse. Er denne stor nok? Eller kan den mon være for stor?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er jo 6 kredse for stor. Men foruden de fælles ting som pumpe, termostat og kontraventil så er selve fordeler næsten altid sammensat. Så den kan sikkert skrues fra hinanden så den kan komme til at passe eller næsten passe så der kun skal slutmuffe på en enkelt udgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er 1 kreds til hvert rum hvis rummene har en størrelse så slangen ikke kommer over ca. 120 m Man bruger ca. 4 m slange pr./kvm plus vejen frem og tilbage fra shunt.
Så en stue på 40 kvm ( (40 x4)+ måske 10= 170 )skal have 2 kredse medens rum på under 25 kvm oftest kan køre på 1 kreds.
Så jeg anslog at du kan køre med 1 kreds pr. rum.
Selv om der er 2 kredse i et rum kan det godt køre sammen hvad angår styring Altså 1 termostat i hvert rum. Så er der 2 kredse på den samme termostat kan det kodes til 2 udgange men 2 telestater kan også styres parallel med 1 udgang.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis