"selvbærende" fundament til garage - er dette helt ude i hampen? :-)

Jeg har byggetilladelse til 60 m2 isoleret trægarage, og går meget og funderer over fundamentet. Jeg bor i en zone hvor "jorden" er flyvesand. Jeg har med interesse læst, at man ved vestkysten har brugt sondulitt og jackon's L og F fundamenter (og dermed undgår et randfundament) og tænkte straks - det er lige mig det der. Min plan er følgende:

1. Grave 30- 35 cm. lag af overalt (og 25-30 cm. længere ud end fundamentets kanter)
2. 5 cm. sandlag til afretning mv. (jorden det bliver lagt på er som nævnt flyvesand)
3. 10 cm Super EPS (med carbon for 25 % bedre isolering) lægges så det går 25 cm. længere ud end fundaments kant pga. frostsikring nedefra. (dækkes efterfølgende med sand)
4. forskalling opstilles hele vejen rundt - langs fundamentets kanter (ovenpå isoleringen) forskalling understøttes forneden (for vægten af beton).
5. 8 mm. rionet udlægges på hele pladen (3 cm afstand til isolering)
6.. 3 stk. 12. mm. kamstål  udlægges rundt i hele kanten. (3 cm. til isolering)
7. 12 mm gevindjern pr 1 meter (til fastgørelse af bundremmen)
7. "pladen" fyldes med ca. 16 - 18 cm. beton

Planen er så at fundamentet bærer sig selv.

Hvorfor?
Kun en gang betonlevering (en del at spare da jeg skal have betonpumpe hver gang - 10.000 kr. pr. gang)
Mindre jord at køre væk
Mindre beton og dermed mere klimavenligt (ahh ok måske lidt søgt :-)
Økonomi (skal også helst være på den lange bane, altså skal fundamentet holde)

Hvad siger BR18:
Fundering skal ifølge §342 ske til frostsikker dybde og bæredygtig bund eller på anden måde, så der ikke opstår skader som følge af bevægelser i jordbunden. Ved udvendig frostsikring af fundamenter skal der tages særlig hensyn til løsningernes robusthed og pålidelighed, så frostsikringen bevares i hele bygningens levetid.

Under opvarmede bygninger er frostfri dybde normalt 0,9 m under terræn. Under fritstående fundamenter er frostfri dybde normalt 1,2 m under terræn. Frostfri dybde kan dog afhænge af jordtypen. Føres fundamentet ikke til frostfri dybde skal det på anden vis dokumenteres, at der ikke sker skader på bygningen pga. af bevægelser i jordbunden. Normalt vil det være tilstrækkeligt at sikre, at temperaturen under jordlaget ikke bliver lavere end 0 °C.

Er ovenstående helt ude i Hampen? eller vil det faktisk virke? 
Mvh 
Steen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden i øvrigt at tage stilling til dit aktuelle projekt. Så mener jeg ikke at det er ud i hampen. Jeg kender nogle svenskere som købte en grund som det viste sig at være stort set umulig at fundere på. De gravede et stort hul som de fyldte men sten 20/40mm oven på denne "stenfaskine" støbte de en betonplade som huset så er bygget på. Dit problem bliver vel at dokumentere  at der ikke sker skader på fundamentet pga bevægelser. Jeg tror desværre at de danske bygningsmyndigheder er noget tungere at danse med end de svenske. Jeg har endnu ikke hørt om nogen som har gjort de du beskriver. Håber det lykkedes for dig.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Er der andre der vil komme med kommentarer? - evt. om lovligheden i henhold til bygningsreglementet - forlanges dokumentation for fundament ved bygning af garage?
Mvh
Steen
Kan ikke se hvorfor et pladefundament ikke skulle være lovligt, men det bedste er da en alm sokkel. Både mht til eventuelt vand og frost
Jeg tror osse at i forhold til rotter, mus mm så er isoleringen nødt til at være oven på betonen. I forhold til underlaget ville jeg kigge til den måde man fundere jernbaner. Hvis skærvelaget er tykt nok er der ingen dyr som graver i det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Først skal du sikre dig om der står noget i byggetilladelsen.

Høje fundamenter kan kun lade sig gøre i veldrænede jordarter (sand) og det er derfor det ikke er så voldsomt udbredt. Du bør derfor have vurderet på permeabiliteten i dine jordlag (og evt GVS kote)
Kravet i bygningsreglementet er at du skal kunne redegøre for frostfri. Forskellen er at de for mindre byggerier ikke har teknisk sagsbehandling der verificerer din redegørelse, men det er stadig dit ansvar, blandt andet ift. forsikring og salg, at du kan redegøre for frostfriheden i den løsning du udfører. Det er vel også i din egen interesse, at der ikke sker sætninger og revner i din bygning.

Derudover skal du også sikre dig at bæreevnen af jordlagene er tilstrækkelig. Det er ikke godt nok bare at afgrave 30-35cm og så bygge op derfra. Du skal helt ned til overside af bæredygtige lag (OSBL) for at sikre mod sætninger og brud i jordmasserne.

Flyvesand er en relativ ung jordart dannet efter iskapperne har trukket sig tilbage. Det betyder at det er meget løst lejret og at det kan indeholde organisk materiale. Derved er det ikke super godt materiale at fundere direkte på, da det kan indeholde (og afgive) en del vand. Du skal – iht. BR18 og SBI223 – ned og fundere på jord der minimum er af geologisk senglacial alder, og dokumentere dette.

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til en af de leverandører der netop udbyder F-sokkel fundamenter, de vil helt sikkert kunne hjælpe dig videre i dit projekt.

 Certificeret Statiker

Tak for alle jeres svar. Super at i gider   På baggrund af ingeniørens indlæg vil jeg i første omgang tage fat jackon, samt betale mig fra sparring med en rådgivende ingeniør. Med hensyn til skadedyr - så er jeg ikke helt sikker på jeg forstår - alternativet er et punktfundament og her har skadedyr vel noget nemmere forhold - men i mener måske at de underminere hele pladen så den synker med årerne? Jeg har lige gravet en faskine ned og grundvandet ligger i ca. 135 cm. dybde. Det var kun sand jeg fik med op. Så det med at grave ned til bærende jordlag er vist ikke muligt. Overvejer punkt fundament i stedet for - da jeg gravede ud til faskinen styrtede renderne sammen adskillige gange - så randfundament er udelukket - det bliver simpelthen for omstændigt med forskalling af renderne og al den jord der skal væk. Endnu en gang tak for svar.....
Du kunne overveje skruefundering fra fx Nemt Fundament.

 Certificeret Statiker

Det er helt sikkert en mulighed - tak for gode råd...
Mvh
Steen
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis