"selvbærende" fundament til garage - er dette helt ude i hampen? :-)

Jeg har byggetilladelse til 60 m2 isoleret trægarage, og går meget og funderer over fundamentet. Jeg bor i en zone hvor "jorden" er flyvesand. Jeg har med interesse læst, at man ved vestkysten har brugt sondulitt og jackon's L og F fundamenter (og dermed undgår et randfundament) og tænkte straks - det er lige mig det der. Min plan er følgende:

1. Grave 30- 35 cm. lag af overalt (og 25-30 cm. længere ud end fundamentets kanter)
2. 5 cm. sandlag til afretning mv. (jorden det bliver lagt på er som nævnt flyvesand)
3. 10 cm Super EPS (med carbon for 25 % bedre isolering) lægges så det går 25 cm. længere ud end fundaments kant pga. frostsikring nedefra. (dækkes efterfølgende med sand)
4. forskalling opstilles hele vejen rundt - langs fundamentets kanter (ovenpå isoleringen) forskalling understøttes forneden (for vægten af beton).
5. 8 mm. rionet udlægges på hele pladen (3 cm afstand til isolering)
6.. 3 stk. 12. mm. kamstål  udlægges rundt i hele kanten. (3 cm. til isolering)
7. 12 mm gevindjern pr 1 meter (til fastgørelse af bundremmen)
7. "pladen" fyldes med ca. 16 - 18 cm. beton

Planen er så at fundamentet bærer sig selv.

Hvorfor?
Kun en gang betonlevering (en del at spare da jeg skal have betonpumpe hver gang - 10.000 kr. pr. gang)
Mindre jord at køre væk
Mindre beton og dermed mere klimavenligt (ahh ok måske lidt søgt :-)
Økonomi (skal også helst være på den lange bane, altså skal fundamentet holde)

Hvad siger BR18:
Fundering skal ifølge §342 ske til frostsikker dybde og bæredygtig bund eller på anden måde, så der ikke opstår skader som følge af bevægelser i jordbunden. Ved udvendig frostsikring af fundamenter skal der tages særlig hensyn til løsningernes robusthed og pålidelighed, så frostsikringen bevares i hele bygningens levetid.

Under opvarmede bygninger er frostfri dybde normalt 0,9 m under terræn. Under fritstående fundamenter er frostfri dybde normalt 1,2 m under terræn. Frostfri dybde kan dog afhænge af jordtypen. Føres fundamentet ikke til frostfri dybde skal det på anden vis dokumenteres, at der ikke sker skader på bygningen pga. af bevægelser i jordbunden. Normalt vil det være tilstrækkeligt at sikre, at temperaturen under jordlaget ikke bliver lavere end 0 °C.

Er ovenstående helt ude i Hampen? eller vil det faktisk virke? 
Mvh 
Steen
Jeg har byggetilladelse til 60 m2 isoleret... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, jeg tænker da at det må være muligt at lave fundamenter som traditionelle rendfundamenter, hvis dit eget hus også er direkte funderet.
Hvad angår frostfri dybde tror jeg det bliver svært at redegøre for at 35 cm er tilstrækkeligt for en uopvarmet konstruktion (hvilket jeg heller ikke tror er nok)

Hvorfor vil du have en betonpumpe ud? Som regel kan man nøjes med båndaflæsning, hvilket er meget billigere. 
Jonathanhandyman - Betonpumpen er fordi der er mere end 16 meter fra hvor betonvognen kan holde til fundamentets begyndelse - har talt med IBF beton og der er ikke rigtig noget at gøre - det er absolut ikke fordi jeg gerne vil have en pumpe - der er ikke rigtig andet valg.
Pointen med isoleringen under betonpladen (og 30 cm. ved siden af) er at jorden under holdes frostfrit - det bliver brugt af både sundolitt og jackon - så der må foreligger dokumentation for dette.
Randfundament kan selvfølgelig lade sig gøre - der er blot to ting.
1. Økonomien i beton og pumpe ad 2 omgange.
2. "jorden" er sand og styrter sammen - så der skal meget jord op - og forskalling etableres i renden.

Jeg tror løsningen for mig i stedet bliver et punktfundament til 120cm. med mange punkter, men beslutningen er ikke taget helt endnu.

Mvh
Steen

Hvordan bliver isoleringen under betonen sikret mod mus og rotter? det er det som undre mig mest ved at ha isoleringen under betonen, men det kan være at de nævnte firmaer har løsningen.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg kan godt se, at du har en pointe der - man kan selvfølgelig sætte noget tyndtmasket trådnet ned i 60-70 cm. når man alligevel har gravet ud er der jo ikke langt.... Men jeg er stille og roligt gået væk fra ideen - Mvh Steen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis