Pudsning af lysning ved vindue + fugning

Hej!

Vi har fået fjernet en gammel terrassedør på 1. sal som åbnede indad, så der derfor kom noget vand ind ind imellem. Vi har i stedet fået sat et stort vindue i. Der er dog nu en ret bred lysning ved vinduet, der skal pudses op (tror jeg?) og noget indvendigt fugning jeg skal have gjort.

Se venligst de følgende billeder billeder :-)

Siden:

Tættere på, så man kan se isoleringen:

Bunden, for at give indtryk af tilstanden af den kant (lysning?), der er:

Mine spørgsmål går altså på, hvordan jeg skal gribe det an:

1) Skal jeg pudse selve lysningen op, så den bliver pæn og så efterlade et lille mellemrum til en eller anden fuge?

2) Hvilket produkt skal jeg bruge til pudsning - havde tænkt på Weber 280?

3) Hvad skal jeg bruge til fugen?

4) Jeg kan vel ikke bare pudse ind "oven i" isoleringen - altså der skal vel en decideret fuge af et andet materiale til?

På forhånd tusind tak for svarene!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Principielt kan du pudse ind imod isolering. Men der skal være lidt mere af det.
Du kan udfylde mellemrummet helt med isolerings materiale. Derefter kan du godt pudse så det netop passer til vindue, altså uden en egentlig fuge.
Der sættes et bræt på væggen som passer lodret op med vindues kanten. Så har du den at styre efter. Hvis du åbner vindue kan denne måske holdes med et par skruetvinger. 
Hvis du foretrækker en fuge kan det være ms polymerfuge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det korrekte er at have en “damptæt” overgang mellem lysning og vindue. I dit tilfælde vil jeg anbefaler at du laver plads til en fuge.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ok, tak for svarene. Er Weber 280 det rigtige at bruge?
Der er ikke noget galt i at bruge weber 280 der, men du kan altså sagtens nøjes med helt almindelig pudsemørtel.

Weber 280 er beregnet til overflader med vanskelig hæfteevne fx fliser, maling mv. Af samme grund er produktet væsentligt nemmere at få til at sidde på muren end normal mørtel og derfor bruges det af mange gør-det-selv'ere da det er nemmere at få et godt resultat. Det betaler man selvfølgelig for på prisen.
Derudover er weber 280 lidt grovkornet i det, så det kan være svært at få en helt glat flade. Enten skal du forberede dig på at spartle fladen bagefter, pudse med finpuds ovenpå eller lignende

Der findes nok iøvrigt en del som istedet for at pudse ville knalde en gipsplade med hjørneprofil også spartle ud. Men det afhænger jo lidt af smag og kompetencer. Hvis du bruger gips så vælg fibergips der bedre kan håndterer fugt ved evt kuldebroer. 

Ask
Jeg ville foretrække en pudset overflade, da det harmonerer bedre med det eksisterende så indgår man revne dannelser.
Og ja det bør være så diffusions tæt som muligt ved overgangen, men når der pudses op er det i sig selv diffusions åbent også selv om der kommer nogle mm fuge . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også