Erfaring med 'lukket' plankeværk

Hej
Jeg har en hæk, der er gammel og grim og ikke særlig tæt, lige ud til en gangsti. Jeg har tænkt mig at fjerne hækken og sætte et plankeværk op, hvor brædderne ligger horisontalt, for at få lidt mere privatliv :D
Jeg er med på det med at der skal være 'luft' i et plankeværk, for at det bliver mere stabilt, og ikke vælter i stormvejr, men... Hvor meget betyder det reelt?
Jeg synes, at et plankeværk, der er lavet med klinkebeklædning og som er helt lukket, er 100 gange pænere. Bare ikke hvis det vælter...
Nogen der har erfaringer med plankeværk, hvor der ikke er afstand mellem brædderne?
På forhånd tak :)

Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
stolper i beton og beklædning så holder det
larsen56 skrev den 18-03-2021 20:50:26

stolper i beton og beklædning så holder det

 Jo, jeg er med på, at stolperne skal støbes 90-110 cm. ned, men 'de kloge', skriver stadig, at hvis man ikke laver afstand mellem brædderne, så kan det vælte :)


Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
Check lige byplan og servitutter, da der ofte der står om der må anvendes et plankeværk eller om der skal være levende hegn.
Netop nu, hvor der tales så meget om at kvinder føler sig usikre, når de går ude om natten, vil det næppe fjerne usikkerheden, hvis stien bliver kantet af et (højt) plankeværk.
Jeg har noget helt lukket komposithegn, det er 170 cm  højt, stolperne er 7x7 cm galvaniserede firkantrør,  som er støbt fast, det rokker sig ikke det mindste i stormvejr.
Bryder du dig ikke om komposit, kan løsningen jo sagtens laves i træ, med enten stål, beton eller træ stolper.


Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det ligger ud til en offentlig sti, og du tænker at lave "luft imellem", så ville jeg ikke lave vandret beklædning - fordi vandret beklædning er en perfekt stige!

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
bobenontot skrev den 18-03-2021 22:42:55

Hvis det ligger ud til en offentlig sti, og du tænker at lave "luft imellem", så ville jeg ikke lave vandret beklædning - fordi vandret beklædning er en perfekt stige!

 Det er en virkelig god pointe! Tak for input. 👍


Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
Hvis du er fast besluttet på at hækken skal væk og erstattes med et plankeværk, så kan du ikke bruge mit råd til noget, men hvis du klipper hækken helt ned til 5-10 cm. over jorden så har du om 2 år en pæn hæk igen, men det skal gøres nu inden den begynder at springe ud.
Et lukket hegn er en dårlig ide mht. vind. Der opstår en masse turbulenser bag hegnet. En åben konstruktion bremser blot vinden og giver ikke turbulens.

efry skrev den 18-03-2021 21:17:25

Check lige byplan og servitutter, da der ofte der står om der må anvendes et plankeværk eller om der skal være levende hegn.
Netop nu, hvor der tales så meget om at kvinder føler sig usikre, når de går ude om natten, vil det næppe fjerne usikkerheden, hvis stien bliver kantet af et (højt) plankeværk.

 Vi har ingen lokalplan, hvor jeg bor, så jeg tænker at det må være hegnsloven der gælder, men jeg giver lige kommunen et kald for en sikkerheds skyld :)

Og du har ret, i det med at føle sig tryg, og derfor er det også tragikomisk, at jeg netop også ønsker et plankeværk, fordi jeg har/haft en mand, til at stå og lure og sende sms'er omkring hvad jeg foretager mig.... 

Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
je_ns skrev den 18-03-2021 21:32:33

Jeg har noget helt lukket komposithegn, det er 170 cm  højt, stolperne er 7x7 cm galvaniserede firkantrør,  som er støbt fast, det rokker sig ikke det mindste i stormvejr.
Bryder du dig ikke om komposit, kan løsningen jo sagtens laves i træ, med enten stål, beton eller træ stolper.

Og det er nemlig det jeg helst vil. Støbe stolperne i beton, 90-100 cm. ned, og så lave klinkbeklædning. Jeg ved bare ikke, hvor stor risiko, der er for at det vælter, det kommer jo nok også meget an på, hvor man bor og hvor meget det blæser :) 

Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis