Erfaring med 'lukket' plankeværk

Hej
Jeg har en hæk, der er gammel og grim og ikke særlig tæt, lige ud til en gangsti. Jeg har tænkt mig at fjerne hækken og sætte et plankeværk op, hvor brædderne ligger horisontalt, for at få lidt mere privatliv :D
Jeg er med på det med at der skal være 'luft' i et plankeværk, for at det bliver mere stabilt, og ikke vælter i stormvejr, men... Hvor meget betyder det reelt?
Jeg synes, at et plankeværk, der er lavet med klinkebeklædning og som er helt lukket, er 100 gange pænere. Bare ikke hvis det vælter...
Nogen der har erfaringer med plankeværk, hvor der ikke er afstand mellem brædderne?
På forhånd tak :)

Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
Hej Jeg har en hæk, der er gammel og grim og ikke... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
solaris skrev den 19-03-2021 11:46:09

Hvis du er fast besluttet på at hækken skal væk og erstattes med et plankeværk, så kan du ikke bruge mit råd til noget, men hvis du klipper hækken helt ned til 5-10 cm. over jorden så har du om 2 år en pæn hæk igen, men det skal gøres nu inden den begynder at springe ud.

 Den er ældgammel, og dårligt passet. Så den er ikke tæt en meter og ned og der vokser 3-4 forskellige ting sammen. Jeg tror ikke den bliver god igen - og jeg vil rigtig gerne have noget privatliv, meget hurtigt :D


Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
AKKryger skrev den 20-03-2021 15:19:47

 Støber du stolperne 90 cm ned i jorden, og hegnet eks er 180 cm højt, er der ingen risiko for det blæser omkuld.

Jeg borede ned med et jordbor, og støbte stolperne fast, så løsner man ikke den omkringliggende jord.

Bedst med stål eller betonstolper, de vil holde i mange år.
Her med rafter og betonstolper, og betonplade for neden, godt hvis der er niveau forskel.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 20-03-2021 15:35:41

 Støber du stolperne 90 cm ned i jorden, og hegnet eks er 180 cm højt, er der ingen risiko for det blæser omkuld.

Jeg borede ned med et jordbor, og støbte stolperne fast, så løsner man ikke den omkringliggende jord.

Bedst med stål eller betonstolper, de vil holde i mange år.
Her med rafter og betonstolper, og betonplade for neden, godt hvis der er niveau forskel.

 Det er super flot, det hegn. Dog over mit budget, her og nu :)

Kan du se, hvad jeg kommer til at mangle ud over:
Pælebor
Beton
Stolper
brædder
Skruer
Murersnor


Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
je_ns skrev den 20-03-2021 15:35:41

 Støber du stolperne 90 cm ned i jorden, og hegnet eks er 180 cm højt, er der ingen risiko for det blæser omkuld.

Jeg borede ned med et jordbor, og støbte stolperne fast, så løsner man ikke den omkringliggende jord.

Bedst med stål eller betonstolper, de vil holde i mange år.
Her med rafter og betonstolper, og betonplade for neden, godt hvis der er niveau forskel.

 Og hvilken type skruer, skal jeg ha' fat i og hvor lange skal de være?

Jeg tænker at bruge en stolpe der er 100 x100 og brædder der er ca. 25 x 150-200.
1000 tak for hjælpen :)

Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
Skruer i ca 4 x 60 vil være passende, og i en udførelse der er velegnet til udendørs.
Hvis det er i skel ud til vej eller lignende, så vær opmærksom på, der kan ligge kabler af forskellige slags, du kan risikere at bore ned i.

Men ja
Pælebor
Beton
Stolper
brædder
Skruer
Murersnor
i passende mængder skulle kunne gøre det..


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 20-03-2021 22:20:38

Skruer i ca 4 x 60 vil være passende, og i en udførelse der er velegnet til udendørs.
Hvis det er i skel ud til vej eller lignende, så vær opmærksom på, der kan ligge kabler af forskellige slags, du kan risikere at bore ned i.

Men ja
Pælebor
Beton
Stolper
brædder
Skruer
Murersnor
i passende mængder skulle kunne gøre det..

 Perfekt 👍

Tak for hjælpen 😊

Kvinde. Med et ældre hus, havde det været bedre at taget en håndværksmæssig uddannelse i stedet for en boglig :D 
Der ligger ikke kabler eller lignende i skel. De ligger på offentlige arealer undtagen stikledninger til din ejendom.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En lettere måde, til beton, er at sætte en betonflise f.eks. 40c40 cm, ned bag stolpen, overkant flise lig med jordhøjde.
Flisen fordeler derved trykket over de 40x40 cm, så stolpen på ingen måde kan flytte sig.

Fordelen er bl.a. Ingen beton blandinger. Væsentlig lettere at skifte en stolpe, hvis uheldet er ude, med f.eks. råd eller stolpen knækker pga. anden kraftig fysisk vold.

Oplevede selv naboernes undren over hvordan mine 10x10 cm stolper, med 40x40 cm fliser, som beskrevet,  stod som om intet var hent, ved/efter sidste store orkan. Hvorimod naboens støbte stolper stod som om der havde været en flok Elefanter forbi.   

Hvorfor gå over åen efter vand?

Grav 90cm med. Placer solide stolper og støb med tørbeton omkring stolperne så enden mod bund er fri. Solide stolper er mindst 100x100mm til et hegn på 180cm. som uden videre godkendes som hegn.

Det tager en krig at grave fliser o.lign. ned, og faststøbte stolper holder din tid ud.

Beklædningen bør etableres som et åbent hegn a.h.t. vind som tidligere beskrevet. Desuden bør det etableres med lodret beklædning for ikke at fungere som en stige som også er beskrevet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis