Er fuldspartling af fibergips-væg nødvendig?

Jeg har lavet en fibergipsvæg af retkantet Fermacell-plader. Jeg har brugt 90x250 plader, så der kun er 3 lodrette samlinger, som er limet med Fermacell lim.

Planen er, at tapetsere med glasvæv.

Jeg er med på, at skruehuller og samlingerne skal spartles, men er det virkelig nødvendigt at fuldspartle pladerne før jeg tapetsere med væv?

Synes ikke jeg kan finde et klart svar, men ser og hører flere sige, "at det gør man altid". Jeg kan forstå det, hvis der skal filt på, som ikke skjuler noget, men ved væv?

Mvh. AllanE
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville gøre det. Tiden er det samme så tror kun det er spartlen der er forskel i størrelsen på opgaven

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for svaret. Jeg har aldrig prøvet at fuldspartle og er nok lidt nervøs for resultatet - om jeg kan gøre det jævnt nok.

Forestiller mig, at det er lidt lettere på en plan fibergips-væg end en ujævn væg, så det er måske et meget godt sted at lære det.

Er det svært at få pænt? Og er rullespartel bedre end alm. spartel?

Mvh. AllanE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rullespartel er ret let - Mal Godt (og andre) har fin instruks på youtube, den brede ergospartel hjælper men er ikke et essentielt hjælpemiddel!!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har ikke gjort det og kan ikke se hvorfor man skulle gøre det, hvis pladerne ellers er pæne. 
Fibergips er ikke glat som alm gips, men er mere ru i overfladen, ved filt ville jeg give det rullespartel hver gang, ved væv som er tykkere er jeg i tvivl om det er nødvendigt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Når du spartler så skal du stort set trække laget af helt ind til fibergips overfladen det er det nærmeste man kan komme på helt jævnt. Så er der forskellige teknikker til at undgå en stribe efter kanten på den brede spartel.
Enten øver man sig i at lægge lidt mere tryk på den side af spartel som man er på hen imod.
Eller også tager man en tang og bøjer begge hjørner lidt på spartel bladet.  Så kommer der ikke så synlig en overgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har en dør der er blændet med fibergips og filt udenpå. Der blev ikke fuldspartlet og det ser fint ud ovenpå fibergipsen 

Ask
Tak for jeres svar Jeg er færdig med projektet nu og endte med IKKE at fuldspartle.

Resultatet blev rigtig godt og jeg mener, at man sagtens skal undlade fuldspartling, når der er tale om glasvæv.

MEN! Jeg lærte at man ser meget mere igennem glasvæv end jeg troede. Jeg har engang lært (på den hårde måde) at FILT ikke skjuler noget. Med væv troede jeg at man bare skulle undgå skarpe ujævnheder / forhøjninger og så ville man ikke kunne se det. Det er bestemt ikke tilfælde og på den ene side af væggen har jeg ikke slebet spartelmassen i samlingerne nok. Det har resulteret i, at man ret tydeligt ser en "udposning" fra gulv til loft, som er blevet endnu mere tydelig af, at væggen er blevet malet i en farve.

På den anden side af væggen sleb jeg derfor spartelmassen helt ned så man kunne se gipsen. Dén side af væggen er blevet helt perfekt nu.

Her er et billede af "udposningen".


Mvh. AllanE
Det er nok en gammel tråd, men kæft hvor har jeg ledt efter svar på det her længe.

Vi skal nemlig også miljøvæv på vores fibergips, og så mente jeg også at fuldspartling ikke var nødvendig 😀 selvfølgelig skal skruehuller og limsamlinger spartles 

Mvh Lasse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også