Hvad kan stolpesten/stolpesko holde til?

Hej.
Jeg er ved at bygge et legetårn med legehus til mine børn. Legehuset ender med at blive 8 m² med gulvniveau i ca. 1,5 meters højde. På siden vil jeg bygge en lille platform til rutsjebane, stige, klatrevæg osv.
Jeg er allerede gået i gang med legetårnet, som er rektangulært og udgøres af 6 stk 100x100 mm stolper på 3,6 m. Jeg har i min "visdom" valgt at sætte dem på fliser, fremfor at grave dem ned. Projektet har udviklet sig lidt undervejs, og konstruktionen bliver nok lidt tung, så jeg har fortrudt dét med fliserne.

Da jeg har en hulens masse stolpesten stående tænker jeg at de kan bruges til at rette op på min fejl. Hvis jeg graver dem ned og støber en stolpesko i dem, så kan mine stolper vel stå på dem? Stolpestenene har et hul i midten på ca. 5 cm i diameter som er 18 cm dybt.

Vil denne løsning være stærk nok til at holde mit legetårn?

Mvh

Paw
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen der ved noget om det her?
Hullet i stolpestenene er i øvrigt 7 cm og ikke 5.Jeg er i tvivl om hvordan de stolpesten fungerer: Hvis jeg støber stolpesko i hullerne, er det så ikke kun den cementsøjle jeg har støbt, der holder skoen? Det virker lidt skrøbeligt.

Mvh

Paw
Et billede ville hjælpe.
Hvis det ellers er en solid betonklods skal det nok fungere, men du skal nok rense hullerne og prime inden du støber stolpeskoene fast.
Rigtig god ide at fjerne fliserne. Det optimale ville være at have faldgrus omkring tårnet.
Hvis det formelle også skal være i orden, så skal legetårnet registreres som bygning - også på bbr. Jeg synes godt nok at det fra myndighedernes side er at “gå i små sko”.

Søren O
Stolpestenene er magen til dem her - målene er også de samme.

Søren, hvilken primer bør jeg bruge?
Du kan købe færdig primer, men jeg ville bruge en cement/vandblanding 1:1, og så pensle det på. Evt også lidt fliseklæb i din betonblanding efterfølgende.

Søren O
Annonce
Det er ok med primer m.m. men det skal nu nok holde med sand og cement alene. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen, gutter.   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis