Filsebræt?

Jeg ville høre hvad man egentlig bruger det her bræt til?
Jeg har prøvet at bruge det på vådt og fingertørt mørtel, men jeg synes hver gang at den laver nogle grimme huller, så jeg bruger kun brættet til at lægge mørtel på hvis jeg f.eks skal ordne fuger.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er det her den laver.
Det er ikke et trækbræt - det er et pudsebræt. Bruges til at pudse den fingertørre puds sammen.
 
Pudsebrættet i sig selv laver ikke mærker, det gør brugeren, når der ikke er nok puds til at trække sammen.
Løsningen er, når du er i gang med at pudse vægge og det stadig er vådt, at du smider lidt ekstra puds i hullet og trækker det sammen.

Men hvis du ønsker en finere overflade skal du have fat i et finpudsebræt og noget finpuds.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det forstår jeg.
Jeg plejer at pudse efter med en stor bilsvamp.
Synes egentlig det virker fint.
Og så pudser jeg op med Webers Multi 280.
Det er den jeg bedst kan pudse med.
Men jeg havde håbet jeg Kunne pudse væggen lidt finere.
Jeg påtænker at fuldspartlet til slut
En ung gut hos Weber som ikke er udlært murer, sagde jeg kunne bruge et pudsebræt med sort flade som dem man bruger til fuger når man lægger fliser.
Men jeg tænker at den hurtig vil blive ødelagt
Altså hvis du alligevel påtænker at sandspartle, så glem at gøre overfladen finere end nuværende. Det bliver ikke finere end sandspartel alligevel, og det skal nok dække de grovere korn.

Den unge gut hos Weber må have misforstået noget. For "pudsebræt" med sort flade er af gummi og nemlig kun beregnet til klinkefuge. Det kan du ikke bruge til at pudse med.
Du skal have fat i et finpudsebræt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kan sgu heller ikke finde ud af at bruge det der :D Har prøvet både med meget og med lidt puds og det ender gerne med der sidder en lille sten under og bliver trukket gennem det hele   

 

Det er min erfaring, at Alfix Durapuds 710 er en smule finere end Weber 280. Derudover er den ikke lige så hård efterfølgende, så du kan slibe væggen ret glat efterfølgende (stadig med struktur, men uden at rive dig hvis du kommer for tæt på).
Ved godt det ikke er meningen at man skal slibe på det. Men jeg er gladere for den glatte væg end den der river tøjet i stykker. 
Hustruen vil gerne have at vi efterspartler med sandspartel, så det gør jeg da gerne 😁
Det problem I skitserer, lyder for mig mere som om kornstørrelsen er større end pudslaget - så er det, at det går galt. 

Mvh Troels
Weber 280 er ret grov. Hvis man vil have en fin overflade direkte i puds er man som andre skriver noget til at bruge noget andet. Skalflex multipuds har egenskaber som Weber 280 men skulle være finere i kornstørrelse. Man kan selvfølgelig altid fuldspartle men det er jo en ekstra arbejdsgang 

Ask
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også