Filsebræt?

Jeg ville høre hvad man egentlig bruger det her bræt til?
Jeg har prøvet at bruge det på vådt og fingertørt mørtel, men jeg synes hver gang at den laver nogle grimme huller, så jeg bruger kun brættet til at lægge mørtel på hvis jeg f.eks skal ordne fuger.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MrSantino
MrSantino Trådstarter
29
Det er det her den laver.
FeuerDK
FeuerDK
559 2605
Det er ikke et trækbræt - det er et pudsebræt. Bruges til at pudse den fingertørre puds sammen.

Pudsebrættet i sig selv laver ikke mærker, det gør brugeren, når der ikke er nok puds til at trække sammen.
Løsningen er, når du er i gang med at pudse vægge og det stadig er vådt, at du smider lidt ekstra puds i hullet og trækker det sammen.

Men hvis du ønsker en finere overflade skal du have fat i et finpudsebræt og noget finpuds.

MrSantino
MrSantino Trådstarter
29
Det forstår jeg.
Jeg plejer at pudse efter med en stor bilsvamp.
Synes egentlig det virker fint.
Og så pudser jeg op med Webers Multi 280.
Det er den jeg bedst kan pudse med.
Men jeg havde håbet jeg Kunne pudse væggen lidt finere.
Jeg påtænker at fuldspartlet til slut
Annonce
Annonce
MrSantino
MrSantino Trådstarter
29
En ung gut hos Weber som ikke er udlært murer, sagde jeg kunne bruge et pudsebræt med sort flade som dem man bruger til fuger når man lægger fliser.
Men jeg tænker at den hurtig vil blive ødelagt
FeuerDK
FeuerDK
559 2605
Altså hvis du alligevel påtænker at sandspartle, så glem at gøre overfladen finere end nuværende. Det bliver ikke finere end sandspartel alligevel, og det skal nok dække de grovere korn.

Den unge gut hos Weber må have misforstået noget. For "pudsebræt" med sort flade er af gummi og nemlig kun beregnet til klinkefuge. Det kan du ikke bruge til at pudse med.
Du skal have fat i et finpudsebræt.
bibihest
bibihest
405 6000
Kan sgu heller ikke finde ud af at bruge det der :D Har prøvet både med meget og med lidt puds og det ender gerne med der sidder en lille sten under og bliver trukket gennem det hele   

Annonce
FeuerDK
FeuerDK
559 2605
Det er min erfaring, at Alfix Durapuds 710 er en smule finere end Weber 280. Derudover er den ikke lige så hård efterfølgende, så du kan slibe væggen ret glat efterfølgende (stadig med struktur, men uden at rive dig hvis du kommer for tæt på).
Ved godt det ikke er meningen at man skal slibe på det. Men jeg er gladere for den glatte væg end den der river tøjet i stykker. 
MrSantino
MrSantino Trådstarter
29
Hustruen vil gerne have at vi efterspartler med sandspartel, så det gør jeg da gerne 😁
TRRA
TRRA
1155 2770
Det problem I skitserer, lyder for mig mere som om kornstørrelsen er større end pudslaget - så er det, at det går galt. 

Mvh Troels
AskH.
AskH.
1391 2860
Weber 280 er ret grov. Hvis man vil have en fin overflade direkte i puds er man som andre skriver noget til at bruge noget andet. Skalflex multipuds har egenskaber som Weber 280 men skulle være finere i kornstørrelse. Man kan selvfølgelig altid fuldspartle men det er jo en ekstra arbejdsgang 

Ask
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Populært lige nu

1. Hvordan flytter jeg en marmor bordplade?
    Lav-Hus (læst 233 gange)
  2. Garage - renovering
    Lav-Hus (læst 721 gange)
  3. Kan det ordnes med en behandling?
    Lav-Hus (læst 511 gange)
  4. Nye kloakrør i kolonihave (Ikke beskridt vand) tricks til hældning?
    Lav-Hus (læst 254 gange)
  5. Multicutter
    Værktøj og maskiner (læst 349 gange)
  6. Mur i kun lecablokke til udestue
    Belægning, udsmykning og blomster (læst 260 gange)
  7. LED spots i forskallet troldtekt med sivloft bag
    Belysning (læst 421 gange)
  8. udskiftning af ruder i ældre velux ovenlys til energiruder
    Lav-Hus (læst 195 gange)
  9. Loddede kobberrør
    Lav-Hus (læst 816 gange)
  10. Terrassedør
    Lav-Hus (læst 281 gange)
Video

Artikler & guides

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Giv nyt liv til hjemmet med kalkmaling

Brugen af kalkmaling er utrolig trendy, da det giver et råt og naturligt resultat. Overvejer du...

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Få nemt og hurtigt flotte trægulve med maling

Er det på tide at give nyt liv til brædderne i hjemmet? Måske dine trægulve er blevet lidt for...

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Skab en unik væg med indfarvet spartel

Du bør læse med i denne guide til brugen af indfarvet spartel, hvis du er træt af at have et hjem...

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også