Beregning af rem til overdækket terrasse

Overvejer at lave en overdække terrasse og mangler så en beregning af en rem, som skal ligge på 2 stolper forrest og bære spærene og hele tagkonstruktionen.
Umiddelbart bliver den 4,8 m bred og med en stolpe i hvert hjørne. Så der vil være et frit spænd på ca. 4,6 m.
Hvor kraftig skal det være for at undgå nedbøjning.
Dybden på terrassen bliver ca. 3 m, men om taget bliver 3 m og dermed går helt ind til muren eller jeg sætter det på udhænget er ikke helt afklaret. Hvis det bliver på udhænget bliver dybden på taget kun ca. 2,3 m.
Det bliver nok monteret på udhænget, da det ellers vil komme til at knibe med at skrue taget fast under udhænget. Det bliver nok bare noget trapespladetag, så der skal jo skrues oppefra.
Jeg fandt en tabel et sted, men er lidt i tvivl om, hvorledes den skal forståes, men hvis jeg har forstået den rigtigt, skulle dimensionen være noget i retning af 45x220 mm.
Kan jeg gå ud fra det?
Er det evt. bedre at finde noget som er 75 mm bredt, og hvor man så kan få mindre højde på?

Kurt B. Andersen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil undgå nedbøjning, skal spæret være så kraftigt, at du ikke kan gå under. Accepter een stolpe og du kan nøjes med en 120`er
Ok. Takker for svaret.
Ting sker hurtigt, og nu er fruen allerede nået frem til, at den nok skal være større = bredere, således at der skal ny beregning til= at der nok skal sættes en midterstolpe, hvis det bliver tilfældet.
Det er en terrasse mod nord, så overdækningen er faktisk kun for at beskytte mod regn og dug, så vi er også gået ind i at overveje i stedet at købe en stor og dyb markise i stedet for, ikke mindst af æstetiske grunde.
Så nu nøjes vi nok med gulvet i første omgang og ser så, hvor vi ender henne.
Vi har i forvejen terrasse mod sydvest, som bruges på andre tider af døgnet.
Så det er til morgenkaffen og så de enkelte dage om sommeren, hvor der simpelthen er for varmt på den anden terrasse, at denne skal bruges.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også