Vådrumssikring

Hej,

I mit hus har jeg et indhak lige indenfor hoveddøren, som regulært ikke bliver brugt til andet end at stille ting fra i. Jeg overvejer at lave det om til en slags bryggers med vaskemaskine og tørretumbler. Der er hverken vand eller el lagt ind i området, men husets eltavle sidder i indhakket på væggen. Spørgsmålet er så ... hvis jeg vil have vaskemaskine og tørretumbler i indhakket, så skal der jo lægges vand og afløb ind. Gør det så indhakket til et vådrum? Skal der være afløb i gulvet når der står en vaskemaskine? Jeg har desuden tænkt mig at få sat en skillevæg op med en skydedør i, men det hele afhænger af om der simpelthen skal laves for meget om. Det er en andelsbolig og der er snak om at reglerne skal ændres, så huset skal fremstå i oprindelig stand når man sælger det, og så ville det måske være tåbeligt at lave så stor en forandring, hvis det så skal rives ned igen hvis/når jeg flytter en dag.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke krav om gulvafløb ved vaskemaskine, men det er tilrådeligt. Vådrums membran hører netop sammen med gulvafløb. Så vil du have afløb, så skal der sikres. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville nok gå pragmatisk til værks afhængigt af hvor dit afløb er i forhold til indhakket.

Hvis det er nemt at føre et afløb gennem væggen eller ligende ville jeg klart stille maskinerne op uden gulvafløb. Med en moderne vaskemaskine er der jo en stop funktion i slangen som begrænser de fleste læk, så det er reelt ret lidt sikkerhed man får ud af et gulvafløb. 

Hvis du ikke har gulvafløb bør du dog købe en plastikbakke der sættes under vaskemaskinen. Den sikrer at hvis der er en læk vil vandet løbe ud foran hvor du opdager det. Sådan en bakke kan du få hos stort set alle der forhandler hvidevarer

Ask
Tak for svar. Faldstammen fra første sal går ca. 2 meter fra hvor afløbet skal være, så det er i og for sig ikke noget problem, ud over at det er klinkegulv der skal brækkes op for at lægge afløbet. Men det er så hvad det er. Det er mere spørgsmålet om det hele skal vådrumssikres for at det kan gøres lovligt, men hvis det kan klares med en bakke under vaskemaskinen, så er det jo ikke det store problem. :D
Det er tilrådeligt at have et afløb i rummet - hvis maskinens trevle-filter stopper til eller den standser pga fejl, skal man som regel have det i maskinen tilbageværende vand drænet ud gennem en bundprop. Det er noget bøvl at stå med hvis vandet ikke kan ledes til afløb.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH, det har du selvfølgelig ret i, men det har den heller ikke hvor den står nu på et linoleum gulv i den anden ende af badeværelset. Selvfølge er der afløbet i bruseniecen, som befinder sig i den anden ende af rummet, men når jeg tømmer maskinen for vand for at rense trevlefilter, så lader jeg jo heller ikke vandet løbe hen over gulvet, men samler det op i en specielt tilrettet beholder. Det virker fint og jeg får stort set aldrig vand på gulvet.
Afløb kan komme i væg direkte fra faldstamme. Der skal så være vandlås, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis