Hvor stort bor til at få 25mm PE rør igennem leca kældervæg

Skal have et 25mm PE rør igennem fundament (af leca) til min kælder.

Hvor stort et bor skal jeg bruge til det?

Er 25mm stort nok, eller skal jeg regne noget luft ind og gå efter eks 28mm?

--Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der virkelig ikke nogen der har erfaring med at bore huller til slanger? Et bor i den størrelse vi snakker om er en relativt dyr investering, så jeg vil gerne undgå at købe forkert.
Brug du bare et 25mm bor, ofte bliver hullet lidt større, ellers kan du nemt åbne det lidt op, ved at vrikke lidt rundt med boret.
Når det er leca kan du også nøjes med et mindre hul, og så bruge en stump jernrør, som du forsigtigt banker på og drejer rundt samtidig.
Slib nogle "savtakker" på enden af røret så virker det bedre.
Eller bor en cirkel af huller med et mindre bor, og hug ud, men så bliver der nok lidt murearbejde..  

Vi prøver igen, i morgen --
Takker mange gange :-) Køber et 25mm bor.
Når du så skal til at bore hullet til din slange, så borer du et hul med et f.eks. 10mm bor, så du kan bore fra begge sider, så du undgår, at der falder en stor skal af på den side, hvor boret kommer ud.
Hvis du skal trække meget slange gennem hullet, vil jeg anbefale et lidt større bor, for slangen kommer til at se forfærdelig ud med skrammer i overfladen.

fase
Slangen skal bare lige igennem og møder et kobberrør på den anden side af soklen, så det betyder ikke så meget med ridser, så længe jeg kan få slangen igennem :-) Har købt boret. Kommer i morgen og så må jeg håber på at det fungerer.

God pointe med at bore fra begge sider så man undgår at miste en stor klump. Jeg skal bore skråt (for at evt vand løber ud og ikke ind), så det bliver svært at ramme. Vil bore indefra. Så kommer afskalning udenpå og det vil være udmærket at pudse op omkring røret udenfor. Det lukker alligevel også omkring røret.
25mm bor købt i Harald Nyborg gik lige igennem lecastenene. Nogle gange frem og tilbage, så var der plads til slangen, som nu er ført igennem. Tak for kommentarerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis