Tørretid for puds

Er ved at pudse en sokkel. Pudsen der blev påført i går er stadigvæk så blød i dag at man kan trykke i den.
Er RAWs færdigblanding der bruges.
Antager at det er den kølige luft der er problemet.
Kan man gøre noget andet end at tilsætte varme for at fremme tørre processen?

mvh.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke tørre, cement skal bruge vand for at hærde. Varme hjælper på hærdeprocessen, men altså UDEN at fjerne vandet.

Venlig hilsen
Knud
Færdigblandet mørtel skal man ikke ændre på. På posen skal der gerne stå at det er anvendeligt til udvendigt brug. Og så een gang til: Pudsen må gerne få varme, men ikke tørre ud. Dvs en dag som i dag hvor solen skinner, skal pudsen helst dækkes af, så den ikke tørrer, men den må gerne få varmen fra solen. Man kan fx hænge noget plastik foran.

Venlig hilsen
Knud
Hvorfor er det at dette puds bliver med med at smuldre af selv efter 3 døgns tørketid?
Nogen god forklaring på det
Tak for svar. Jeg brugte en færdig blanding fra RAW. Er det måske noget jeg ikke skulle have gjort?
RAW Pudsemørtel KC 50/50/700 0-2 mm
Hvis du bruger færdigblandet sokkelpuds C100/400 så er det hærdet af på 28 dage. Vand din sokkel, dæk af og giv det tid, så undgår du bedst  muligt at det sprækker. 

Mvh Troels
Ok. Det er RAW Pudsemørtel KC 50/50/700 0-2 mm som er brugt efter anbefaling fra den lokale Stark.
Har pudset en væg færdig. Har lagt et lag på to vægge og mangler helt en tredie væg af fundamentet. De er ca 100 cm høje.
Hvad gør man så nu. Skifter over til sokkel puds eller hvordan?

Mvh.
JEg er lidt usikker på om du med væg/sokkel mener den udvendige (beton)sokkel/fundament på huset eller om du er ved at pudse den indvendige side?

Tag det roligt og giv det tid. Ingen grund til panik. Det giver fuldstændig mening at den hærder meget langsomt fordi det er en delvis kalkbaseret mørtel. Cement hærder ved en kemisk reaktion med vand. Kalk hærder ved iltning fra luften og tager betydeligt længere tid. Det er vigtigt at mørtlen ikke tørrer for hurtigt ud. Giv den vand med en sprayflaske eller med forstøveren på vandslangen.
 
KC 50/50/700 er mig bekendt den svageste KC mørtel man ville anvende udendørs - og der er sikkert en grund til at du blev rådet til at bruge den - ift. soklens beskaffenhed.

Mvh Troels
Tak for info. Det er indvendig side jeg pudser på.
Bliver en længere seance dette.... 😂

mvh.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis