Step one - el i gammel lejlighed

Jeg er total nybegynder, og jeg har kastet mig over en renovering af en gammel lejlighed.  Jeg tænker derfor, at der må være en masse erfaringer herinde.

Jeg er der i processen, hvor der skal gøres noget ved den gamle el i lejligheden.  Der er tale om en 60 m2 stor lejlighed, og vi taler gamle stofledninger og 1-2 stikkontakter pr. værelse.

Lige med el skal jeg jo have en fagmand på, og er der nogen, der har erfaring med, hvad sådan noget koster. Jeg starter virkelig på nul vedr., hvad sådan noget koster.

Der er tale om to rum i en gammel bygning, hvor der skal indfræses el i væggen, så der kommer en stikkontakt i hvert hjørne. Derudover skal de gamle stofledninger i de to rum fjernes.

Jeg håber, at nogen bare kan give mig et hint om vi taler 10.000 eller 50.000, for jeg har virkelig ingen ide.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du også skal have ny tavle, og der skal laves strøm til nyt køkken osv, er du tættere på 30-40000 afhængig af om du selv hugger ud til ledningsføring og dåser mv. Og om der overhovedet er indlagt nok strøm.

Hvis det blot er de ekstra stikkontakter i de to rum der forbindes til eksisterende tavle, er du tættere på 10.000.

Men når du nævner gammel installation og stofledninger, er der god risiko for at du ikke kan bruge så meget af den eksisterende installation.

Det vil hjælpe med billeder af nuværende installation og tavle og måler, samt at oplysninger om dine planer samlet set, også i forhold til kommende elektriske apparater, såsom komfur, vaskemaskine etc.

Hvis installation har en vis alder, og man fornyer en større del af den, vil der være krav om total udskiftning af hele installationen.
Så det er ikke nødvendigvis sikkert at du kan bruge det der er i køkkenet i dag, hvis du også laver nyt køkken. 

Elektronikteknikeren
Mange tak for dit svar! Det giver mig alt andet lige et lidt bedre billede. Jeg har fået en start vurdering af en elektriker. Der skal ikke ny tavle, men der skal laves en ny gruppe på den eksisterende. Der skal ikke laves nyt køkken eller nyt el hertil.

Opgaven lyder således, at der trækkes og indfræses ny el fra tavlen til de to rum, og den gamle el til de to rum fjernes. Den gamle el består af to stikkontakter. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis