Tip til gennemrenovering af 1960'er hus

Hej Folkens.

Min kæreste og jeg har købt et hus fra 1960, som i store træk står originalt.

Det er 152 m2 og vi ønsker bl.a. følgende skal laves/renoveres/udbedres:

- Gulvvarme
- Nye lofter
- Nyt køkken
- Nyt badeværelse
- Nyt el
- Ovenlysvindue.

Der ud over skal der væltes og flyttes lidt vægge.

Vi har gode kontakter til elektriker, glarmester og tømrer. Jeg har selv fri i 14 uger og kan arbejde igennem med de basale ting ( Har renoveret 2 lejligheder).

Jeg tænker der må sidde en del folk der ude, som har lavet lignende og har nogle gode råd og tips til evt. at spare nogle penge, da vores budget ikke er uendeligt og andre gode råd.

Er der ting  der er smarte at fremtidssikre sig imod?

Jeg er fx. i tvivl med hensyn til kloak om man skal få lavet nyt, når man er i gang med at grave op?

Gulvvarmen har jeg læst meget om, og vi skal desværre banke op og grave ud,- hvorfor ideer/råd er meget velkomne ( evt. anbefalinger til firmaer når Greve)

Vi tænker at søge energitilskud, samt er opmærksom på håndværkerfradrag,- Men er der andre ting?

Er der en lignenede tråd her inde beklager jeg,- så har jeg overset den.

Rigtig god dag der ude :)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når nu budget er "stramt" så skal du stort set ikke have fat i firmaer.
Det kan dog være en ide at indhente pris på levering af gulvisolering, beton o.s.v. ved et lokalt byggefirma.
I forbindelse med lignende projekt fik vi gode priser fra den lokale XL byg. En forespørgsel til lokal større byggefirma gav lige 10% ekstra nedad. Og hvem kom så og leverede isolering og rionet ? ? Det lokale XL byg.
De store har simpelthen bedre aftaler end du kan få selv ved samlet køb.
20-25 % rabat kan du altid opnå ved tømmerhandel ved at forelægge hele projekt og købe samlet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad med varmekilden? Hvis der står et gammelt oliefyr kan de vare I vil skifte til f.eks. en varmepumpe og det kan så frigive noget plads.
Læg et par fotos udefra og indefra også..
Ellers er det svært🙂

Vi overtog et hus i original stand, for 7 år siden..
Vi har:
Skiftet alle vinduer
Facadeisoleret
Sokkelisoleret
Skiftet, næsten, alle yderdøre
Skiftet de lette ydervægge
Skiftet gasfyr
Etableret bad på 1.sal
Etableret nyt let terrændæk, med gulvvarme, i tilbygning.
Ovenstående har, for det meste, overordnet tema: isolering.. Det var klart vores hus' største udfordring..

Et råd er faktisk, at prøve at bruge huset lidt, inden I vælter det hele.. (Jeg ved ikke, hvor længe I har boet der?)
Det giver en idé om, hvordan I kunne tænke jer det var fremadrettet.
Måske er I heldige, at der er en arkitekt, der har gjort sig nogle geniale tanker om anvendelsen, dengang i 60'erne, som I ikke umiddelbart kan se giver mening, men først lærer at værdsætte, efter lidt tid.
Eller der er udfordringer i ikke lige kan se foran jer..
F.eks. anede vi ikke at vores massive gasbetonvægge (Ja, så naive var vi, åbenbart) ikke isolerede særlig godt, så der skulle facadeisoleres.. Det opdagede vi først efter at have været igennem en rigtig kold vinter🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Meget enig med Lyhne1. Vi overtog selv et hus i 2005, som var bygget i 1955. Køkkenet blev revet ned, men siden hen har vi flyttet det til den anden ende af huset.
Så bo i huset i et stykke tid og find ud af hvordan morgen / aften solen står (flere / færre eller større / mindre vinduer), hvor skal terrassen være og måske med udgang fra stue eller køkken osv.

Et gammelt ordsprog siger.
Hastværk er lastværk og det holder stadig den dag i dag   

P.S: Vi selv har endt med ny 1. sal, indvendig isolering af stueetage, ny el + 42 netværkstik og meget andet...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak indtil videre. Jeg får smidt lidt billeder op af huset senere. Vi overtager først den 1 april, men har snakket med sælger som har boet der i 35 år, hvad hun evt. ville gøre og hvordan hun/de brugte huset osv. hvilket har været super givende.

Huset har et ca. 8 år gammelt gasfyr ( huset er energimærke C)

Vi er kun min kæreste og jeg (indtil videre :-) ) og vil som udgangspunkt også forsøge at nyde ombygningen og tage det “roligt” og hellere lave det ordentligt og få nogle gode løsninger, end at haste af sted.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis