Må 230V tilledning fra velux ovenlysvindue gå til loftdåse

Hej,
Jeg vil gerne høre om det er tilladt at lade 230V tilledningen fra et velux ovenlysvindue gå direkte til en loftdåse under loftet skjult, dvs. løst hængende i hulrummet mellem isolering og vindue lyskasse uden at bruge rør eller kabelholdere. Dermed bliver kablet skjult men løs til at udskifte vinduet hvis det bliver nødvendigt.  Jeg har set andre installationer, hvor tilledningen kommer ud fra lyskassen og synligt hen til en loftdåse under loftet. Men det ser ikke særlig kønt ud. Derfor er jeg i tvivl om hvad man må i sådan et tilfælde?
mvh.
Torben
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må du gerne, men det er et krav at tilledningen til dit Velux vindue er 1,5mm2.
Det er derfor at Velux normalt levere vinduer med 1,5mm2 kabel.

Du kan lige kigge på kablet der burde der stå1,5mm2, så er du helt sikker.
Det er 1.5mm2 - det står på kablet - men er det så ok, selvom kablet vel ikke teknisk set er et installations kabel ?  Men det må altså så gerne være hængende i de ca 50cm fra toppen af velux vinduet og så ned til min loftdåse ?
På forhånd tak for input
vh.
Torben
Et installationskabel kan godt være med mangekorede ledere, så dit kabel er OK.

fase
Samlingen i "loftdåsen" skal være tilgængelig, så du må ikke skjule dåsen under loftet.
Tak for svarene, og loft dåsen er sat i loftet, så der er adgang for elektriker. Men før lyskassen laves af tømrer , så ville jeg sikre mig at det var i orden at bruge Velux kablet.  Ellers var det noget rod.  Vh.Torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis