Kommentarer til projekt: Gør-det-selv natur pool i haven

Her samles kommentarer til projektet: Gør-det-selv natur pool i haven

Kommentarer vises både her og på projektet.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se processen her: https://www.youtube.com/watch?v=1NSsORP4WFw&t=1528s
Hvorfor har du valgt en naturpool frem for en traditionel pool hvor vandet bliver rengjort med et sandfilter og klor/brom/...?
@ev elmand: Nej ingen fisk. Kun badenymfer :-)

@perhans: Jeg ville gerne have et så naturligt system som muligt uden behov for tilsætning af kemikalier. Kan desuden bruge overskuds-regnvand til resten af haven/køkkenhaven. 
Min genbo har etableret en badesø nogenlunde som Lindegaard uden behov for kemikalier for en del år siden, og den fungerer perfekt. Han har et par teenagedøtre der bader som sæler med alle deres venner.   

Dog måtte han gøre filteranlægget større for at undgå algevækst, og alle målinger viser bakterier langt under grænseværdierne.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Flot projekt! Har du et bud på timeforbrug og pris?
Det er virkelig smukt og ser meget lækkert ud! Tror ikke jeg skal vise det til mine unger... Så tror jeg de ville få gode ideer 😁.

Det har jeg ikke prøvet før ...
ThomP skrev den 17-03-2021 17:37:22

Flot projekt! Har du et bud på timeforbrug og pris?

 Det var et rent fritidsprojekt og tog godt et år fra start planlægning til afsluttet projekt. Jeg vil tro der er brugt ca. 250k. Liner montering var klart dyreste enkelt post. Den udgjorde knap 100k.

lindgaard skrev den 18-03-2021 20:18:08

 Det var et rent fritidsprojekt og tog godt et år fra start planlægning til afsluttet projekt. Jeg vil tro der er brugt ca. 250k. Liner montering var klart dyreste enkelt post. Den udgjorde knap 100k. 

Puh, det var da også en slat   Havde nok på fornemmelsen at det ikke var gratis at få skræddersyet liner på den måde  Men jeg tænker at man godt kunne bruge natur-pool-principperne med et færdigt "pool-kit" og dermed spare en del på den konto?

Hvordan er det pasningsmæssigt i.f.t. en "traditionel" kemi-pool? Kan den passe sig selv med noget automatisering af pumpe o.s.v.? Grunden til mit spørgsmål er at vi leger med tanken om at lave pool ved vores sommerhus, men der kan være lange perioder hvor vi ikke er der, så det med at skulle styre klor og andre kemikalier er ikke så lige til.
ThomP skrev den 19-03-2021 09:55:26

Puh, det var da også en slat   Havde nok på fornemmelsen at det ikke var gratis at få skræddersyet liner på den måde  Men jeg tænker at man godt kunne bruge natur-pool-principperne med et færdigt "pool-kit" og dermed spare en del på den konto?

Hvordan er det pasningsmæssigt i.f.t. en "traditionel" kemi-pool? Kan den passe sig selv med noget automatisering af pumpe o.s.v.? Grunden til mit spørgsmål er at vi leger med tanken om at lave pool ved vores sommerhus, men der kan være lange perioder hvor vi ikke er der, så det med at skulle styre klor og andre kemikalier er ikke så lige til.

 Jeg er sikker på at man godt ville kunne tilpasse et færdigt pool-kit. Hvis pladsen er lidt trang og man godt vil have så meget svømmeområde som muligt så er en traditionel pool nok vejen frem. Der skal bruges en del areal på filterområde og jo mindre vedligeholdelse man vil have, jo større skal man lave filterområdet. Det mest simple setup er at lave en "natural pond" for den passer stort set sig selv (dog skal man selvfølgelig fiske det løvfald op som måtte falde i vandet.

Englænderen David Pagan Butler har lavet en del videoer om natur søer. Du kan finde hans Youtube side her:
https://www.youtube.com/user/davidpaganbutler/videos
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis