radiatorer

Jeg har problemer med radiatorerne i 2-3 rum i huset. De varme kun i første halvdel -den sidste del er kold. Jeg har fyldt vand mange gange og luftet, men der kommer ikke vand som der burde - jeg synes ellers jeg har fyldt meget vand på - kan det være cirkulationspumpen, der er gået? Og hvordan tjekker man det?

Mvh
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortæl lidt mere om dit hus ..
Hvor er fyret, hvor er de radiatorer dt er galt med osv. ??
Et plan eller flere plan ??
Er tilgang og afgang i top eller bund af radiator ??

Men grundlæggende har du jo ikke luftet nok ud, der skal simpelthen komme vand ud før der er ordentligt udluftet. Så prøv at lufte endnu mere ud. Husk en klud da vendet er beskidt.

Hvad er trykket på anlæget ??
Er trykket konstant eller taber anlæget tryk ?? Hvis det taber tryk hvor hurtigt sker det så ???

Når der er varme i en del er det formodentligt ikke din pumpe der er noget galt med.

MVH Njord
Etplanshus m. kælder. Fyret står i kælderen. Radiatorerne der har probler er badeværelset lige ovenover. Soveværelset og gangen, der ligger op til badeværelset. Jeg ved der skal komme vand, men tænkte, hvis pumpen ikke pumper vandet rundt så?!! Manometeret (eller hvad det hedder ) virker ikke, så jeg kan ikke se trykket - det bevæger sig ihvertfald ikke!! Du kan godt høre, jeg ikke har så meget forstand på det!! Tilgang/afgang i top i radiator.
Har du varmt vand ??
Har du varme i resten af huset ??
Har du tidligere haft problemer med varmen ??
Hvor længe har du haft huset ??
Hvor ofte fylder du vand på anlæget ??
Hvordan fylder du vand på anlæget ??
Er der åben ekspansion eller er der tryk ekspansion ?? Ved åben sidder der en beholder på loftet hvor en rør ende oftest er ført ud af gavlen på huset. En tryk ekspansion er en beholder der sidder oven over kedlen, her er der afløb gennem et overløb.
Er der overhovedet ingen udslag på dit manometer ??
Hvor står nålen ??
Oftest er der røde grønne zoner på et manometer, er der det på dit, så skal nålen ligge i det grønne område, gør den det ?? hvad siger nålen ?
Hvad er din kedel temperatur ??
Hvor gammel er huset ??
Hvor gammel er fyret ??
Er det olie, gas eller fastbrændsel du fyrer med ??

MVH Njord
Nu har jeg selv fjernvarme. Så jeg ved ikke om det hjælper det jeg skriver nu. Men da vi overtog vores hus, var der også de gamle radiator i og de ville heller ikke varme i den sidste halvdel. Så fyrede jeg helt op så de blev meget varme. Og da der var en jævn varme over det hele skruede jeg ned til det normale igen. Siden hen har vi aldrig haft problemer med at få varme i hele radiatoren.
Hej Vibeke,
Du har allerede fået en masse gode råd...

Det kan godt være pumpen, hvis systemet er designet til at være selvcirkulerende (typisk på ældre huse). Så vil vandet cirkulere meget langsomt og bedst der, hvor modstanden er mindst.

Det kan være dine ventiler, der hænger (løsning: af med thermostaten, massér palen bagved (i grelle tilfælde skal du skrue "palen" af og massere trykfoden bagved))

Du kan evt. checke pumpen ved at lukke for alle radiatorer og så teste de "defekte" ved at åbne for en ad gangen. Det skal suse rimeligt kraftigt ved den ene radiator, men det siger ikke noget om at pumpen er stærk nok til at drive hele systeemt.

Nåeh ja - har du prøvet at skrue op for hastigheden på pumpen? Min egen pumpe får lige et hak til om vinteren.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Der er varme de andre steder. Problemet startede i badeværelset sidste år, men da vi har to slog jeg det lidt hen og brugte det andet!! Men nu breder det sig, så jeg må hellere få kigget på det!! Huset er fra 1962. Fyret er et gammelt oliefyr, der er bygget om, hvornår ved jeg ikke. Vi har boet i huset i 5 år. Jeg har ikke et bestemt antal gange jeg fylder på. Der bliver fyldt på når sæsonen starter og nogle gange mere. Denne gang har jeg prøvet mange gange i tilfælde af det er p.g.a for lidt vand. Godt spørgsmål med ekspansionsbeholderen. Jeg har ledt lige siden vi flyttede ind efter et sted på loftet, hvor det løber ud, når den er fuld. Men det giver jo sig selv, hvis det er en tryk!! Foran fyret er der påsat en kasse-(Riello 40) jeg vil tro det er gas"dimsen" så kommer det gamle oliefyr og dernæst en lille beholder som jo kunne være ekspansionsbeholderen, der sidder et lille manometer? Den viser 2,5mbar og viser flytter sig ikke(der er 2 visere en sort og en rød-den sort er helt i bund den røde på 2,5)Ingen rød og grøn areal.
Der sidder dog en anden manometer? - større lidt længere oppe på et af rørerne, den står på ca. 5-begge visere. Ca. 2 m. over den sidste beholder er der en lille rød tingest hvor der står aut. luftudlader m. svømmer af mærker kierulff el. lign.
Jeg har prøvet at tage termostaten af radiatorerne og bevæge stiften. Vi har naturgas. Har skruet helt op på 5 men det hjælper heller ikke.
Jeg håber dette kan give et billede af hvordan kedlen er sammensat.
Og ja vi har varmt vand - også lidt for varmt, jeg har skruet lidt ned for fyret, fordi jeg syntes vandet var for varmt - hvad er det normale den skal stå på. Jeg kan ikke se nogen steder hvor jeg kan "skrue op" for pumpen??
Hej der.
Det er jo lige sådan en førkrigsmodel jeg har udskiftet.....Jeg havde nogle af de samme problemer og det var fordi der sad en rumføler i det ene rum. Det duer ikke så godt sammen med termostater. Der var ingen steder på mit gamle fyr hvor jeg kunne se hvor meget tryk der var, jeg kunne bare vente på at vandet løb over et eller andet sted. (og det gjorde det så)

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis