Er det svamp på sokkel ??

Hej LDS'er
Vi har for 2 år siden flyttet i hus for første gang. Jeg kan nu se på vores sokkel at der er kommet nogle hvide/lyse brune knopper. Vi har malet soklen da vi flyttede ind. Nogle steder virker farven mørkere og når jeg prøver at skrabe det af, virker der til at være lidt fugtigt. Jeg har taget billeder som jeg har vedhæftet. Under skærverne er der sat fiberdug og ellers alm. jord. Er det svamp? Eller hvad er det? Håber der er nogle som kan hjælpe os.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har i brugt plasticmaling?
Det er almindelig fugt/salpeter udtæk. 

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren
Nej det er ikke plasticmaling. Vi brugte denne maling fra jem&fix, den skulle være vandbaseret og diffusionsåben. https://www.jemogfix.dk/sokkelmaling-vandbaseret-graa-5-liter-sokkelfix/6104/9030982/
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Under malingen gror der lystigt grønalger. Det tyder på at fiberdugen er skurken. Hvad er soklen malet/dækket med under terræn?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Regn, der ikke kommer gennem dugen trækker ind i soklen. Den maling ville jeg heller ikke have tillid til.
Rantzau skrev den 15-03-2021 22:59:09

Under malingen gror der lystigt grønalger. Det tyder på at fiberdugen er skurken. Hvad er soklen malet/dækket med under terræn?

 Jeg ved faktisk ikke hvad soklen under terræn er malet med. Der var nogle buske, som vi fik fjernet og lagt fiberdug/ukrudtsdug også skærver.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du har fugt der ikke kan slippe væk:

1. Du har en maling der er for tæt
2. Du har en uheldig konstruktion (fiberdug) der reducerer nedsivning af regn.

Umiddelbart er det et kosmetisk problem. På sigt nedbrydes fundamentet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skærver og dug direkte op ad fundament er heller ikke hensigtsmæssigt, idet du skaber en lokal grøft lige op af muren hvor regnen vil søge hen.

Den optimale belægning langs sokkel, er fliser med fald væk fra huset.
Så kan man lave stenbed efter fliserne.

Det grønne algeværk nederst på sokkel kunne indikere utilstrækkelig afrensning før maling.

Optimalt set bør du blotlægge soklen for at konstatere om der er udført nogen form for fugt isolering mod jorden.

F.eks. Tjære, drænplade, eller andet.
Hvis ikke kan du med fordel fugtisolere sokkel under terræn, da det gælder om at stoppe fugten fra at vandre fra jord til beton. 


Elektronikteknikeren
Uden at være helt sikker mener jeg der er dræn under terræn ved soklen som går til nedløbsbrønd.
Det hjælper bare ikke hvis der en en forhindring der forsinker nedsivning til dræn.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg må fjerne dugen, og se om det hjælper. Ellers må jeg grave ned og komme sand/grus istedet for jord.. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også