Hvordan undgår jeg at ramme gipsskruer

Jeg skal lave et gipsloft med 2 lag gipsplader.
Jeg sætter dem begge på tværs af forskalling i loftet. Men med så mange skruer, kan jeg ikke se hvordan det er muligt ikke hele tiden at ramme skruerne fra lag er når jeg sætter lag to op.???
Der er jo skruer i alle forskallings brædder med 10 - 20cm mellemrum.
En helt anden ting:
Jeg sætter forskallingen op direkte på de bærende bjælker. Dvs der er intet tidligere loft at sætte op i (det er revet ned). Så hvordan sælen får jeg sat forskalling rundt langs alle fire vægge som jeg kan læse mig frem til at der skal være? Lad os sige jeg har 4 bærende bjælker der går fra nord til syd, men ingen af dem er tæt på væggene i øst og vest, så kommer min forskalling jo til at slutte u-understøttet langs to af væggene (øst og vest).

Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke skrue en lægte eller lignende på væggene, som du så kan fastgøre forskallingen til?
Mht. risikoen for at ramme en skrue undervejs, er det stort set umuligt at undgå. Du skal jo alligevel spartle loftet, så et par ekstra skruehuller betyder vel ikke noget. 

Med venlig hilsen

Anders

Ud af de tusindvis af skruer jeg har brugt her, har jeg måske ramt en skrue 5 gange, det er ikke noget problem du skal bruge så meget tid på :) Det er rent uheld, hvis du kommer til at ramme mange.
Men du kan skrue første lag præcis i midten af forskalling og 2. lag, kan du holde dig bare 1-2cm fra midten, så rammer du aldrig nogen af dem.

De steder hvor jeg ikke har haft et spær at sætte forskalling i i siderne, har jeg lagt en 50x100 op mellem spærene og skruet den fast oppe fra loftet, hvor den så kommer til at "hænge" mellem de rigtige spær. Alternativt skrue på væggen, alt efter hvor meget plads du har

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
bibihest skrev den 15-03-2021 07:19:55

Ud af de tusindvis af skruer jeg har brugt her, har jeg måske ramt en skrue 5 gange, det er ikke noget problem du skal bruge så meget tid på :) Det er rent uheld, hvis du kommer til at ramme mange.
Men du kan skrue første lag præcis i midten af forskalling og 2. lag, kan du holde dig bare 1-2cm fra midten, så rammer du aldrig nogen af dem.

De steder hvor jeg ikke har haft et spær at sætte forskalling i i siderne, har jeg lagt en 50x100 op mellem spærene og skruet den fast oppe fra loftet, hvor den så kommer til at "hænge" mellem de rigtige spær. Alternativt skrue på væggen, alt efter hvor meget plads du har

Super mht skruerne.

Ved ikke hvad jeg skulle skrue en lægte fast til. Væggen stopper et par cm under højden af spærrene. Der er første sal ovenpå og der går væggene ikke op igennem, der er lagt trægulv oven på spærrende som bruges af første salen. Så kan ikke komme til eventuelle lægter oppefra og heller ingen mur at skrue dem fast i.


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Anders K skrev den 15-03-2021 07:09:42

Kan du ikke skrue en lægte eller lignende på væggene, som du så kan fastgøre forskallingen til?
Mht. risikoen for at ramme en skrue undervejs, er det stort set umuligt at undgå. Du skal jo alligevel spartle loftet, så et par ekstra skruehuller betyder vel ikke noget. 

 Desværre væggen fortsætter ikke op på første salen, men slutter lige under spærrende så ingen væg at skrue dem fast på.


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Hvor langt er der tale om, fra bjælken og ud til væggen

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som de andre skriver, glem det med skruerne. Rammer du en, flyt den et par cm og glem det ekstra skruehul, du skal spartle.

Du kan eventuelt lave krydsforskalling af 45x45 reglar eller lignende. Så kan du trække den helt ud til væggen, så du har noget at skrue forskallingen fast i. Det æder lidt af den endelige lofthøjde, men du får noget solidt at montere din gips på.
Som andre skriver er det ikke et reelt problem,  men for at svare på dit spørgsmål alligevel; En magnet kan bruges til at finde skruer med. Gerne en moderne kraftig neodynium magnet og ikke en svag whiteboard/køleskab magnet.

Generelt hvis du gerne vil vide hvad der gemmer sig inde i væggen eller loftet kan en lægtefinder scanne for både søm skruer ledninger trælægter osv. 

Hvad så med at forhøje din mur med et brædt eller en regel. Så må du kunne skrue en lægte fast til det.

Søren O
Tosaa skrev den 15-03-2021 06:45:38
Der er jo skruer i alle forskallings brædder med 10 - 20cm mellemrum.
Hvis loftet ikke er en del af en brandteknisk konstruktion, behøver du ikke at skrue første lag så tæt. Så er det nok med en skrue pr 60 cm - se pladeproducenternes opsætningsvejledning.
Andet lag skrues pr 20 cm langs kanterne og 30 cm midt på pladen.
jenshøj skrev den 15-03-2021 12:07:22

Hvis loftet ikke er en del af en brandteknisk konstruktion, behøver du ikke at skrue første lag så tæt. Så er det nok med en skrue pr 60 cm - se pladeproducenternes opsætningsvejledning.
Andet lag skrues pr 20 cm langs kanterne og 30 cm midt på pladen.

 Men når nu at jeg ligger begge mine lag på tværs af forskallingen (sådan at mine kortkanter bliver understøttet) så kan skruerne jo aldrig sidde tættere end  30cm mellem hinanden, for forskallingen skal jo laves 30cc.??


Hvis man ønsker detaljerede svar, så må man stille detaljerede spørgsmål.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også