Sav/klinge til rustfrit stål flæskeholder

Jeg skal have skåret nogle cm af min nye flæskeholder så den passer i min lille ovn. Holderen er lavet af ca ø3 mm rundt rustfrit stål. Efter 15 minutters slid med min nedstryger er den dårligt nok blevet ridset, så jeg tænker jeg skal have en anden klinge, men hvilken? Byggemarkedernes websider siger bare "metal" i beskrivelserne til diverse klinger, men jeg har nu lært at rustfrit stål åbenbart ikke bare er metal :-(

Mvh Rasmus
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har savet masser af rustfri med en nedstryger, til det tynde vælger du en fintandet klinge i god kvalitet, lav et let pres på og kør langsomt.

En vinkelsliber kan jo også bruges, hvis du har sådan en.

Vi prøver igen, i morgen --
Nu spørger jeg lige, du har vel vendt savklingen rigtig da du satte den i saven?
Mange rustfri stållegeringer i køkkenudstyr har en hulens tendens: de deformationshærder og blive hårde som glas når man borer, saver eller filer i dem.
Hvis det er problemet er en vinkelsliber eller Multicut med diamantskive den eneste løsning.

Bent Andersen skrev den 15-03-2021 11:57:37

Mange rustfri stållegeringer i køkkenudstyr har en hulens tendens: de deformationshærder og blive hårde som glas når man borer, saver eller filer i dem.
Hvis det er problemet er en vinkelsliber eller Multicut med diamantskive den eneste løsning.

Med et god nedstrygerklinge, og et tilpas pres samt at man køre langsomt, for det første er risikoen for deformations hærdning mindre, og tager man en god spån vil man hele tiden komme under den meget tynde deformations sone.

Det er det samme hvis man skal bore eller dreje i rustfast, med i skærehastighed og op i tilspændingen, så man hele tiden skære godt under den  deformations sone der kommer.
Står man og fedter med det bliver materialet glashårdt, og man ydelægger værktøjet.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak til jer - der skulle en HSS bimetal-klinge til - og efter en times slid er den ene ende savet af

Mvh Rasmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis