Fedt kop ved stævnrør

Hejsa,

Jeg har erhvervet mig en skøøøn jolle med en dejlig 22 hk sabb. Og jeg aner intet om dieselmotorer eller træbåde så det er en læringsprocess for mig. Jeg kommer nok til at søge et par gode råd herinde :) nå, til sagen!

Jeg var nede og skrue på fedt koppen i dag og opdagede, at slangen er gået løs der hvor den binder med koppen. Det betyder altså at når jeg drejer skyder fedtet ikke ind i slangen, men ud i båden. Det virker som om at gevindet er slidt for den vil ikke skrues på igen. Det kan også være der er noget der et knækket, det er svært at se hvad der sker.

Eftersom jeg er ny i faget er jeg også lidt nervøs for at pille sådan dele af, uden at vide om der er konsekvenser.

Mit spørgsmål:
1. Kan jeg godt pille den af uden de storeproblemer?
2. Hvor kan jeg erhverve mig en ny, hvis den ikke skulle kunne fixes? (mine google evner rækker åbenbart ikke så langt)

håber i har et par gode råd
mvh den uvidende fryser.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er jo nødt til at skille det ad for at finde problemet.
Der er forskellige fedtkope, så mon ikke du kan finde et nyt hvis det er. Link googel søgning

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det sker der ikke noget ved, som der er nu er den jo alligevel utæt.
Måske du kan få den tæt med noget pakgarn?
Pakgarn​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Det er tilsyneladende en plastslange. Er det tilfældet så kan det være med kompressions ring. Men det ser du jo når det skilt ad og rengjort lidt.
Når du har fået sådan en båd, så skal du vænne dig til at skille småting ad uden først at have fuld viden om hvordan. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar og lidt tryghed i bare at pille den af.

Jeg fik den skilt af, rengjort. konklusionen er at gevindet i koppen er slidt. Det virker som at tidligere ejer ikke har skruet koppen helt ind på slangen, så den kun har siddet i det yderste af gevindet.

Slangen kan ikke rigtig rykkes eller drejes. Så jeg tænker enten at smide en bøjning på slangen, eller også så smide nogle slangenippler med en kort plastic slange på. Så har jeg lidt mere plads til at placere koppen så den kan skrues ordenligt på.

Annonce
Studs på enden af rør/slange ser fin ud, så mon ikke det er bedst bare at bestille en fedtkop med rette gevind. Der er ikke oceaner af plads at rutte med i en båd. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo, nu har jeg også prøvet at skrue noget ind i fedtkoppen. Jeg tror sgu gevindet er for smadret til at presse noget i.

Så er det bare at finde en ny kop. Og hvilke kopper kan jeg bruge som gør tilsvarende? Jeg har endnu ikke fundet frem til nogle der identiske.

https://bue-net.dk/product_info.php?cPath=2485_3009&products_id=32572
Er det noget lignende dette?
Du kunne jo få boret det dårlige gevind ud, og få isat et bøsning der passer til gevindet på omløberen på slangen.
En helicoil kunne jo også være en mulighed, hvis du kan finde en der passer i gevindet.


Vi prøver igen, i morgen --
Længere oppe i tråden har Je_ns et link Google søgning. Der kommer lige de typer du skal bruge. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis