Listefrit gulv

Jeg vil gerne undgå lister rundt langs mit kommende trægulv, men ved ikke hvordan jeg skal gribe det an. Skal jeg tage højde for det inden jeg sætter gipsplader op, da trægulvet jo skal have plads til at give sig. Tænker at hæve pladerne så gulvet får plads til at arbejde? Hvad skal jeg ellers være opmærksom på når jeg lægger gulvet?
Nogle der har nogle erfaringer?
Vh Mads 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan vil du undgå at vand på gulvet bliver suget op i papirlaget på gipsen? Jeg tror du bliver nød til at lægge en gummifuge - og evt bruge fibergips så væggene kan holde til stoleben, støvsuger etc.

Mvh Troels
Elastiske fuger der skal imødekomme kravene vil altid være let klæbende som også er en støvsamler. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Helt ærligt så er der en grund til at man bruger fodpaneler. Tror du kommer til at bruge mange kræfter på noget der ikke er godt i længden. Du er bedre tjent med at finde et fodpanel som du kan holde ud. 

Ask
AskH. skrev den 15-03-2021 07:18:39

Helt ærligt så er der en grund til at man bruger fodpaneler. Tror du kommer til at bruge mange kræfter på noget der ikke er godt i længden. Du er bedre tjent med at finde et fodpanel som du kan holde ud. 

 Enig - har ikke hørt om at man bruger hele væggen som fodpanel til et svømmende gulv. Jeg er helt sikker på, at hvis håndværkere mente det var bedre/lettere/smartere at undvære fodpaneler så var det gjort nu. 


Mvh Troels
Annonce
Det bliver en kanal på 10x15 mm hele stuen rundt + magneten fugemasse = 400 meter nullermand. Hvis gulvet krymper efter lægning, får du en sort kant. 
Jeg kan høre på folk at ideen ikke umiddelbart er god. Jeg må genoverveje😋
Er der ingen på tråden der har prøvet det?

Jeg har lavet det med en lille fejeliste, det er blevet ok pænt, men du skal være ret præcis i opmåling og skæring.
Som en anden også skriver er væggen sårbar overfor især støvsugeren. Har lavet et close-up hvor du kan se mærkerne efter ca. 7 mdr. almindelig brug.
Det er 2 lag gips så gulvet kan bevægesig under den inderste plade, og den yderste står på gulvet.
De sorte pletter er iøvrigt fra mit kamera og ikke gulvet 😉


 Aldrig gå ned på udstyr!

Hvis du skal have 2 lag plader på væggen, kan du montere fodlisten på det inderste lag og lade det yderste lag støde ned på den, med en fuge imellem. Denne fuge bliver ikke så hårdt belastet som en fuge direkte mod gulvet.
Metoden giver en næsten plan væg hele vejen ned, og er også god hvis dørene skal monteres uden gerigter.

Finn DK
Tak for billederne. Min erfaring er at de sorte streger også kommer på fodlisterne efter et stykke tid. Er en løsning måske at lægge gulvet først, og så efterfølgende sætte gibspladerne direkte på gulvet?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis